REDACCIÓ.- El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) ha aprovat provisionalment l’estudi informatiu “Condicionament de la carretera N-230. Tram: Sopeira – Boca Sud del Nou Túnel de Vielha”, per al seu sotmetiment a tràmit d’informació pública i avaluació d’impacte ambiental. L’anunci corresponent serà publicat al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE).
L’estudi té per objecte analitzar la millora i el condicionament de carretera N-230 entre Sopeira i la boca sud del túnel de Vielha, aspecte que, segons indica el MITMA “revesteix una dificultat especial a causa de la complexa orografia de la zona”. És per això que s’han estudiat tres alternatives.
La primera té un cost de 368,7 milions d’euros i una longitud de 39.206 metres, un 19,75% dels quals discorren en túnel i un 7,76% en viaducte. La segona alternativa té un cost de 296,7 milions d’euros i una llargada de 40.205 metres, un 14,18% dels quals discorren en túnel i un 7,13% en viaducte. Finalment, l’alternativa 3 té un cost de 375,8 milions d’euros i, de fet, és la preseleccionada, ja que incorpora part de les al·legacions recollides a l’anterior tràmit d’informació pública. En aquest cas, té una longitud de 39.237 metres, dels quals un 19,60% discorren en túnel i un 5,75% en viaducte.
Totes les alternatives estudiades se sotmeten ara a informació pública i podrien ser les finalment seleccionades després d’aquest procediment i de l’avaluació d’impacte ambiental. El projecte forma part de l’agenda d’actuacions per millorar la carretera N-230 entre Almenar i la frontera francesa, presentada al setembre.
Des del ministeri han apuntat que “amb aquesta ja són diverses les actuacions impulsades dins aquesta Agenda”, tot detallant que es troben en licitació els contractes per redactar els projectes de l’A-14 entre Almenar i el límit de província amb Osca, d’acondicionament com a carretera 2+1 de l’N-230 entre Benabarre i Sopeira, i d’acondicionament de l’N-230 mitjançant ampliació de plataforma i estudi d’implantació de carrils addicionals d’avançament entre la boca Nord del túnel de Vielha i la capital aranesa.
En aquest sentit, el delegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, ha apuntat que “l’inici de la informació pública de l’estudi informatiu de l’N-230 entre Sopeira i la boca nord del túnel de Vielha confirma la feina que s’està fent des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i el compliment dels compromisos adquirits dins l’agenda d’actuacions prevista en aquesta carretera que el Ministeri va fer pública a mitjans del passat mes de setembre, que contemplen solucions adaptades a cada tram per impulsar millores en seguretat i funcionalitat”. Aquest nou pas, ha conclòs, “s’afegeix a la licitació, el passat mes d’octubre, del projecte de condicionament en el tram entre boca nord del túnel i Vielha amb un pressupost d’1,9 milions d’euros. Hi estem treballant i estem complint conscients que és una carretera vital de comunicació amb les comarques de muntanya”.
Nou accident mortal a l’N-230
Tot plegat s’ha donat a conèixer l’endemà que es produís un nou accident mortal a la Nacional 230, justament en el tram que ara surt a informació pública. Els fets han tingut lloc aquest dimarts a la tarda al terme municipal de Sopeira, ja a la Ribagorça aragonesa, quan dues persones han mort i dues més han quedat ferides de gravetat després d’una topada frontal entre un turisme i un camió.
En aquest mateix tram, molt a prop d’on hi ha hagut l’accident, és on fa uns dies hi va haver un despreniment de roques sobre la calçada, fet que va obligar a tallar la via durant prop de vuit hores. Aquell fet va motivar que les alcaldies de l’Alta Ribagorça i el Consell Comarcal enviessin una carta conjunta al MITMA demanant mesures urgents per millorar la seguretat de la via, tenint en compte el gran trànsit que ha de suportar, amb uns 500 camions circulant-hi a diari, i la perillositat que comporta per la sinuositat del traçat, l’estretor de la calçada en alguns punts i el risc de despreniments en altres.