MERITXELL BELLERA / GUILLEM LLUCH (El Pont de Suert).- Les tres alcaldies de l’Alta Ribagorça i el consell comarcal enviaran una carta conjunta al Ministeri de Foment del govern espanyol per reclamar mesures urgents a la carretera nacional 230. Ho faran després que a principi d’aquesta setmana hi hagi tornat a haver una esllavissada a l’alçada de Santorens, a la província d’Osca però tocant a la frontera amb Catalunya. Un punt on aquest divendres encara es dona pas alternatiu i s’hi fan treballs per restablir-hi la normalitat.
L’alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera, ha indicat que “reclamem inversions, ja que al final és una carretera per on hi circula molt de trànsit, perquè és la connexió amb l’Aragó, Lleida i França i hi passen tant camions com molts vehicles de turistes, tenint en compte que som una destinació turística”.
Per la seva banda, l’alcaldessa de Vilaller i presidenta del Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça, Maria José Erta, ha detallat que per la via hi passen “una mitjana de 500 vehicles pesants i 4.000 vehicles en global i, per tant, creiem que aquesta nacional es mereix fer un pas endavant”. A més, ha afegit que “el fet que hi hagi tants vehicles pesants comporta una dificultat afegida” i ha recordat que en aquest últim tall, tot aquest trànsit ha estat vuit hores sense poder circular.
Des del territori han remarcat que l’esllavissada no és un fet aïllat, sinó que cada vegada que plou hi ha despreniments a la carretera. En aquest sentit, l’alcalde del Pont de Suert, José Antonio Troguet, ha lamentat que “quan hi ha un episodi de dos o tres dies de pluja o neu hi ha aquestes esllavissades tan pronunciades, en algunes ocasions hi ha hagut fins i tot víctimes, i aquesta vegada no n’hi ha hagut perquè no tocava”.
L’alcalde de la capital ribagorçana ha afegit que “el que reivindiquem és una via segura, adaptada al trànsit que hi passa i, sobretot, que si hi ha una esllavissada, aquestes pedres no arribin a la carretera, que es faci un traçat nou, que es facin túnels, que s’adrecin les corbes i que es facin les actuacions necessàries perquè puguem circular de forma segura”.
En aquest sentit, Troguet ha recalcat que la via no està preparada per acollir el gran volum de trànsit que suporta, sobretot de camions, i que les corbes de la zona d’Escales són molt perilloses. L’alcalde ha recordat que els darrers vint anys s’han proposat dos projectes d’autovia i un estudi informatiu, que no han fructificat. Recentment, ha afegit, el subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, va tornar a anunciar des del Pont de Suert un altre estudi, però des del consistori es mostren escèptics i reclamen l’execució immediata d’un projecte de millora de la seguretat a l’N-230.
Preguntes al Senat
Per la seva banda, i en relació amb aquesta darrera esllavissada, els senadors d’Esquerra Republicana, Miquel Caminal, i la portaveu adjunta del grup, Sara Bailac han presentat una bateria de preguntes al govern espanyol, demanant la seva resposta per escrit. Entre altres, els republicans demanen si el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana té previst instal·lar elements de protecció addicional per als despreniments a l’N-230 entre Orrit i Pont de Suert i, en cas afirmatiu, quan i on. En cas negatiu, demanen el perquè.
En aquest sentit, Caminal i Bailac volen que el govern de l’Estat especifiqui també quines són les inversions s’han fet per millorar l’estat de la carretera N-230 durant els exercicis del 2020, 2021 i 2022. Finalment, el grup republicà demana a l’Executiu quan pensa acabar l’arranjament de la carretera N-230 en el tram Boca Sud del Túnel de Viella – Frontera francesa, que forma part del projecte de condicionament de l’N-230 entre Sopeira i la frontera amb França, contemplat al Pla d’Infraestructures, transport i habitatge (PITV) 2012-2024.
Fàbrega demana el traspàs de la via a la Generalitat
Per la seva banda, el diputat pirinenc de Junts per Catalunya al Parlament, Jordi Fàbrega, ha reclamat al Govern espanyol el traspàs de la N-230 a la Generalitat. “Ja no és una qüestió de les oportunitats que pot generar tenir aquestes carreteres arreglades, sinó per un tema de seguretat”, ha apuntat, tot lamentant que “no ens sembla normal que els partits que han governat a Espanya els últims anys no hagin invertit res en aquesta carretera”.