Close Menu
    Més notícies

    La restauració ambiental del Pla de Salito conservarà una planta aquàtica única de la zona

    desembre 5, 2025

    La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants

    desembre 5, 2025

    L’Alt Urgell dissenya un pla per ajudar a la integració de les persones nouvingudes

    desembre 5, 2025

    Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils

    desembre 5, 2025

    La Vall de Boí obre les portes de l’Espai d’Acollida Outdoor Park aquest cap de setmana

    desembre 5, 2025

    La línia d’autobús Barcelona-Puigcerdà suma dues noves expedicions directes

    desembre 5, 2025
    Facebook X (Twitter) LinkedIn WhatsApp
    Últimes notícies:
    • La restauració ambiental del Pla de Salito conservarà una planta aquàtica única de la zona
    • La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants
    • L’Alt Urgell dissenya un pla per ajudar a la integració de les persones nouvingudes
    • Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils
    • La Vall de Boí obre les portes de l’Espai d’Acollida Outdoor Park aquest cap de setmana
    • La línia d’autobús Barcelona-Puigcerdà suma dues noves expedicions directes
    • Un projecte d’Oliana que vincula gent gran i comunitat ha estat premiat per la Universitat de Barcelona
    • Els centres educatius de la Ribagorça reben maletes viatgeres per fomentar la lectura
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Successos
    • Medi ambient
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • agenda
    • Opinió
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    Home»Pirineus»L’expert ferroviari Pau Noy xifra en dues hores i mitja el temps de trajecte entre Andorra i Barcelona passant per Alp
    Pirineus

    L’expert ferroviari Pau Noy xifra en dues hores i mitja el temps de trajecte entre Andorra i Barcelona passant per Alp

    agost 3, 2022
    L'estació d'Urtx-Alp, a l'R3. / M.F.C.

    L’enginyer industrial i expert ferroviari pallarès Pau Noy ha ofert aquest dimarts la presentació d’un projecte de línia ferroviària entre Alp i Andorra passant per la Seu d’Urgell. L’ha elaborat a partir de dades recollides de la mà de diversos experts i l’ha volgut presentar ara, coincidint amb l’estudi que ha posat en marxa la Generalitat per analitzar la viabilitat d’una proposta com aquesta.

    Segons el projecte elaborat per Noy, el trajecte entre Andorra i Barcelona es podria fer en dues hores i 34 minuts, un cop s’hagi desdoblat la línia entre Montcada i Vic, ja que aquest tram es podrà fer en 39 minuts, i també una vegada s’hagin fet algunes millores entre Ripoll i Alp. El projecte, concretament, planteja diverses freqüències de trens directes entre Andorra i la capital catalana parant només a la Seu d’Urgell, Alp, Ripoll i Vic. Des de la Seu, el temps de trajecte fins a Barcelona en tren directe diu que serien 2 hores i 20 minuts. Entre la Seu i Alp, també en tren directe, creu que el trajecte es podria fer en 14 minuts, fet que fa preveure que el tren hauria d’anar a 120 quilòmetres per hora o més per salvar els entre 30 i 40 quilòmetres de distància que hi hauria entre les dues poblacions, en funció del traçat establert.

    Noy considera viable l’establiment d’entre 13 i 14 trens per sentit, ja que calcula una demanda diària de 7.451 passatgers, és a dir de 2.719.524 anual. Assegura que només caldria afegir quatre combois més als que donen servei actualment a la línia entre l’Hospitalet de Llobregat i Puigcerdà/la Tor de Querol-Enveig. Pel que fa a l’entrada a Barcelona, remarca que amb les darreres obres fetes a la zona de Montcada podria enllaçar amb la futura estació de la Sagrera, de manera que connectaria amb l’alta velocitat.

    Un cost de 688 milions d’euros

    Pel que fa al cost, el projecte presentat per Noy el xifra en 688 milions d’euros. El tram entre Alp i la Seu d’Urgell creu que valdria 302 milions, entre la Seu i Sant Julià de Lòria, 130, i entre Sant Julià i Andorra la Vella/Escaldes-Engordany, 149 més. Les cotxeres calcula que valdrien 25 milions d’euros. El pressupost de 688 milions inclou una estació de mercaderies a Sant Julià de Lòria que creu que podria ser interessant per a determinats sectors empresarials andorrans.

    En relació al finançament, ha apuntat a les ajudes dels Fons Next Generation com a important font a tenir en compte, tenint present que seria un projecte que beneficiaria a tres estats, Espanya, França i Andorra. En relació al paper del Govern andorrà, ha considerat que hauria de definir què vol fer amb el ferrocarril, ja que de moment l’únic que s’ha plantejat és un tren tramvia intern, un projecte molt diferent del que planteja Noy.

    Proposta d’horaris del projecte de Pau Noy on es poden veure els temps calculats de trajecte. / G.L.T.

    Pel que fa al fet d’apostar per Alp i no per Puigcerdà -la capital comarcal i nucli més poblat- com a punt d’enllaç, argumenta que el motiu principal és la reducció de temps del viatge fins o des de Barcelona. En aquest sentit, considera que anar fins a Puigcerdà seria retrocedir i podria comportar perdre fins a 30 minuts en el trajecte Barcelona-La Seu/Andorra.

    També descarta l’opció de fer arribar la línia de tren de la Pobla de Segur fins a la Seu i Andorra perquè els túnels que caldria construir la farien inviable econòmicament i perquè connectarien Andorra i l’Alt Urgell amb Lleida, en comptes d’amb Barcelona, que considera que és més atractiu. En el cas de la línia entre Alp i Andorra creu que només hi ha tres punts complicats on caldria fer túnels que encaririen el projecte: a la zona del Pont de Bar, entre la Seu i Sant Julià i al tram urbà d’Andorra, on caldria fer un túnel de 5 quilòmetres.

    Impacte paisatgístic

    Pel que fa a l’impacte paisatgístic que podria tenir una obra com aquesta als territoris de Cerdanya i l’Alt Urgell, Noy ha recordat que en l’actual context de canvi climàtic és urgent apostar per una mobilitat elèctrica com la que brinda el ferrocarril, ja que sinó, qui acabarà destruint el paisatge serà el mateix canvi climàtic.

    La ponència s’ha pogut seguir pel canal de Youtube de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura i ha comptat amb la presentació i moderació de l’alcalde de la Seu d’Urgell, Francesc Viaplana. L’alcalde ha assenyalat la importància de parlar de l’arribada del tren a aquesta banda del Pirineu i de connectar la serralada també transversalment. També ha celebrat el seguiment que ha tingut la presentació, que ha comptat amb mig centenar d’assistents.

    Alp Alt Urgell Andorra cerdanya ferrocarril infraestructures la seu d'urgell Pau Noy projecte Societat tren
    Share. Facebook WhatsApp Twitter Email LinkedIn Telegram

    TAMBÉ ET POT INTERESSAR

    La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants

    desembre 5, 2025

    L’Alt Urgell dissenya un pla per ajudar a la integració de les persones nouvingudes

    desembre 5, 2025

    Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils

    desembre 5, 2025
    Segueix-nos
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    La teva opinió importa

    Creus que el Black Friday perjudica el comerç local?
    15 Vots
    Vota

    Som el nou diari digital de l’Alt Pirineu. T’apropem l’actualitat de l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, Cerdanya i els Pallars Jussà i Sobirà.

    Email : mbellera@cadenapirenaica.com
    Contacte: +34 653 14 37 29

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    últimes notícies

    La restauració ambiental del Pla de Salito conservarà una planta aquàtica única de la zona

    desembre 5, 2025

    La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants

    desembre 5, 2025

    L’Alt Urgell dissenya un pla per ajudar a la integració de les persones nouvingudes

    desembre 5, 2025
    Publicacions més vistes

    Rescaten dues famílies que feien barranquisme a Bóixols perquè els nens no podien continuar per cansament i fred

    maig 13, 202317.967

    Denuncien l’obertura d’una pista de més de 300 metres de llarg en una zona boscosa protegida de Coll de Nargó

    setembre 5, 202317.125

    Un veí de Puigcerdà deixa en herència 7,2 MEUR a la Residència i a l’Hospital de Cerdanya

    desembre 20, 20229.408
    Pirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    • Avís legal
    • Cookies
    © 2025 Pirineus Digital - Cadena Pirenaica.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.