REDACCIÓ (La Seu d’Urgell).- L‘Ajuntament de la Seu d’Urgell implementa diverses mesures davant l’avís meteorològic per altes temperatures que es preveu que afectin la zona aquest dilluns 22 i aquest dimarts 23 de juny.
Des del consistori s’ha ordenat l’obertura parcial dels refugis climàtics de la Seu amb un horari ampliat per oferir espais de descans i recuperació tèrmica als veïns i veïnes. Els espais municipals disponibles són els espais amb aire condicionat, com la Biblioteca Sant Agustí, l’Oficina de Turisme, l’Espai Ermengol i el mateix edifici consistorial. També són refugis climàtics, però que no són espais municipals, l’Hospital de la Seu i el Consell Comarcal de l’Alt Urgell; i els espais amb temperatura agradable, però sense aire condicionat, entre els quals hi ha el Claustre del Racionero, el Parc Olímpic del Segre i el Poliesportiu Municipal.
Una altra mesura que s’ha implementat és l’accés gratuït a la piscina municipal per a menors de 12 anys i majors de 65 anys en les franges horàries de 12:00 h a 20:00 h, durant els dies afectats per aquest episodi de calor intensa. Des de l’Ajuntament es recorda de manera expressa que els menors de 12 anys hauran d’accedir al recinte obligatòriament acompanyats d’una persona adulta.
Aquestes mesures s’activen quan es preveuen temperatures elevades durant un mínim de dues jornades i té com a objectiu prioritari minimitzar l’impacte en la salut pública, així com anticipar qualsevol mena de problema associat a la calor extrema.
L’alcalde de la Seu d’Urgell, Joan Barrera, ha demanat la màxima precaució a tota la població i ha destacat que els serveis municipals ja s’estan coordinant per atendre de manera prioritària els col·lectius més vulnerables davant d’aquestes situacions.
Entre aquests perfils de risc prioritari es troben els majors de 65 anys (especialment els que viuen sols), els infants menors de 12 anys, les persones amb malalties cròniques i els operaris que fan treballs a l’aire lliure.
Per a garantir la seguretat i el benestar col·lectiu, l’Ajuntament de la Seu demana a la ciutadania seguir de forma estricta els consells de prevenció habituals:
- Beure aigua sovint, encara que no es tingui sensació de set, i evitar les begudes alcohòliques o amb un alt contingut de cafeïna.
- Evitar totalment l’activitat física intensa i reduir les sortides al carrer durant les hores centrals del dia (entre les 12:00 h i les 18:00 h).
- Fer àpats lleugers i frescos, evitant els menjars excessivament copiosos o molt calents.
- Romandre el màxim de temps possible en espais frescos, a l’ombra o directament en zones climatitzades com els refugis de la ciutat.
- Mantenir les persianes de casa baixades durant les hores de sol i aprofitar les hores més fresques de la nit i la matinada per a ventilar correctament l’habitatge.
- No deixar mai cap persona, ni tampoc cap animal de companyia, a l’interior de vehicles estacionats.
També es recorda que davant de qualsevol símptoma compatible amb un cop de calor (com ara confusió, febre molt alta, o pell vermella i seca), s’ha de trucar de forma immediata al telèfon d’emergències 112.




