GUILLEM LLUCH TORRES (La Pobla de Segur).- El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) del govern espanyol ha aprovat definitivament el projecte de traçat de la variant de l’N-260, l’Eix Pirinenc, a la Pobla de Segur, tal com ha anunciat el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). El pressupost estimat de licitació de l’obra és de 52,7 milions d’euros (IVA inclòs).
Tal com han explicat des de l’executiu espanyol, el principal objectiu d’aquesta variant és millorar significativament la seguretat viària i alleujar el trànsit a la travessia de la carretera N-260 al nucli urbà de la Pobla de Segur. “Mitjançant aquesta obra, els usuaris de l’N-260 experimentaran un augment considerable en la comoditat, seguretat i velocitat, en evitar travessar el nucli urbà i les interseccions. Alhora, els residents de la Pobla de Segur gaudiran d’una millor qualitat de vida, ja que s’eliminaran les molèsties i perills associats al trànsit diari de vehicles”, han afegit. L’actuació s’inclou dins de les actuacions que Mitma impulsa per a la millora de l’Eix Pirinenc.
Característiques tècniques
El projecte consisteix en la construcció d’una variant de l’actual travessia de la carretera N-260 al nucli urbà de la Pobla de Segur, pertanyent a l’anomenat Eix Pirinenc. La variant, d’una longitud de 1.954 metres, comença a la glorieta de l’N-260, abraçant el tram que s’estén des del pont sobre el riu Flamisell fins al barranc de Vallcarga, i culmina en un semienllaç que facilitarà la connexió amb l’actual N-260.
Des del ministeri també han indicat que per assegurar una infraestructura segura i funcional, el traçat inclourà un viaducte de 122 metres sobre el riu Flamisell, un túnel de 915 metres situat al nord de la Pobla (amb una longitud excavada de 805 metres més 110 metres de fals túnel) i un viaducte de 128 metres per superar el barranc de Vallcarga. Així mateix, el túnel comptarà amb una galeria d’evacuació paral·lela d’uns 672 metres de longitud.
“La permeabilitat transversal serà garantida mitjançant un pas inferior i un altre de superior”, han indicat, tot afegint que aquest darrer consistirà en una passarel·la de vianants que brindarà accés a l’ermita de Sant Fructuós. A més, es preveu una reordenació dels accessos existents per millorar la mobilitat a la zona.
El projecte no inclou les dues rotondes demanades per l’Ajuntament
Cal recordar que des de l’Ajuntament de la Pobla de Segur s’havia reclamat diverses vegades que el projecte inclogués dues rotondes que no estaven previstes al projecte inicial: una a l’oest per connectar amb l’avinguda de Sant Miquel del Pui i una altra a l’est per enllaçar amb l’avinguda de Verdaguer. Tal com ha confirmat a aquest mitjà l’alcalde de la Pobla de Segur, Marc Baró, el projecte definitiu no inclou cap d’aquestes peticions; una negativa que ja donaven gairebé per segura, després de les diferents reunions mantingudes amb els responsables del ministeri.
En el cas de la rotonda est, l’objectiu era que els vehicles que sortissin per l’avinguda Verdaguer en direcció a Sort no haguessin d’anar a fer un canvi de sentit a la font de l’Ús si volien agafar la variant en direcció al Pont de Suert; o que els vehicles que venien per la variant no hagessin d’anar també fins aquesta font per poder fer la volta i entrar a la Pobla per l’avinguda de Verdaguer.