REDACCIÓ (Puigcerdà).- El Consell Comarcal de Cerdanya ha posat de manifest la falta de professorat als centres educatius de la comarca des de l’inici d’aquest curs 2023-2024. A través d’una nota de premsa, han explicat que “amb l’inici del curs escolar 2023-2024, ens trobem que hi ha una falta important de professorat en els centres de la comarca, des d’infantil fins a batxillerat i cicles formatius”. En part, ho atribueixen al fet que s’ha produït un canvi dels serveis territorials d’Educació, que han passat a formar part dels serveis territorials de l’Alt Pirineu i Aran.
Des del Consell admeten que la manca de professorat a la Cerdanya no és un problema nou d’aquest curs, ja que “en cursos anteriors, quan es depenia dels serveis territorials de Girona o Lleida, també teníem alguna bacant de difícil cobertura”, però alerten que “no com aquest any”.
El funcionament del nomenament del professorat va a través de la borsa de treball de personal docent, que es gestiona mitjançant la distribució territorial d’Ensenyament, des d’aquest curs la de l’Alt Pirineu i Aran, en el cas de les comarques de la vegueria, entre elles Cerdanya. “Aquest fet encara dificulta més la cobertura de les places bacants a la comarca que els anys anteriors”, han lamentat des de l’ens.
Des del Consell Comarcal de Cerdanya, han volgut manifestar la seva preocupació “per aquesta manca de professorat i el funcionament de la borsa d’ensenyament i apostar per una millora de funcionament d’aquesta”. Per aquest motiu, han afegit, “creiem necessari que les comarques adjacents, encara que no siguin dels mateixos serveis territorials, han de poder sol·licitar les places vacants de la comarca”. A la pràctica, les comarques adjacents a Cerdanya que no formen part de la vegueria són el Ripollès i el Berguedà.
El president del Consell Comarcal de la Cerdanya, Isidre Chia, ha reclamat una immediata solució “pel greu problema de la falta de professorat que pateixen els estudiants de la comarca, provocant un perjudici en el seu futur acadèmic”. Aquesta manca de professorat a la comarca, han afegit des de l’ens, “afecta el rendiment de l’alumnat i això provoca una baixada de nivell dels estudiants” i han remarcat que “a tots els cursos es produeix aquesta afectació, però en cursos de finalització d’etapa i no obligatoris, batxillerat i CFGM té uns impactes majors”. Aquesta situació, han conclòs, “provoca que els coneixements que han d’adquirir al final d’etapa no s’assoleixin i els resultats dels següents cursos o proves que hagin de realitzar els alumnes es vegin afectats”.