Una escena de la pintura mural romànica ‘El Bany de Jesús’ ha retornat al seu lloc d’origen, a l’església de Santa Maria de Taüll. La intervenció, que s’ha presentat aquest dissabte, s’ha dut a terme en el marc dels 900 anys de la consagració de Sant Climent i Santa Maria de Taüll, i coincidint amb la Festa Major del poble.
Descoberta de la pintura
Els treballs de restauració arquitectònica, dirigits per Alejandro Ferrant, a finals dels anys 60 van permetre localitzar aquest significatiu fragment de pintura mural. L’obra era ubicada sobre una columna de les arcades que separen la nau central de les laterals.
Una vegada finalitzades les obres, l’any 1971, ‘El Bany de Jesús’ es va extreure i es va transferir a tela. El plafó es va conservar a l’església de Sant Climent, fins que es va traslladar al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, per estudiar-lo.
Restauració del fragment
La intervenció a la pintura va començar el 2023 amb l’objectiu de dotar-la d’un millorar aspecte i retornar-li el caràcter mural, la textura mineral i l’acabat mat.

El format de plafó quadrat es va canviar per un fragment de perímetre irregular. També s’ha eliminat la resina de protecció de la superfície i la neteja de la capa pictòrica ha permès recuperar l’aspecte de la pintura i els colors vius.
El retoc cromàtic s’ha escollit amb un criteri de respecte per la història i les vicissituds, que ha patit la pintura. En aquest sentit, s’observen unes marques de martellejat, produïdes durant l’època barroca, per facilitar l’aplicació d’un nou revestiment.
Retorn a l’espai original
En la instal·lació de la pintura al seu lloc d’origen ha estat clau unes imatges, conservades a la delegació de Lleida del Col·legi d’Arquitectes, que mostren l’espai original.
La directora general del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, Sònia Hernández, ha remarcat que “retornar el fragment és també, i en primer lloc, retornar-lo a la gent de la Vall”.
La intervenció també ha modificat la il·luminació a l’església i la fixació de la pintura al mur s’ha realitzat de manera reversible, perquè es pugui retirar en cas de treballs a l’espai o que la mateixa necessiti manteniment.

Pel que fa a la conservació, la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles, Mireia Mestre, ha remarcat que “tot i que la pintura ha estat sempre en un entorn similar al que es troba i, per tant, està aclimatada a les condicions ambientals de l’església se n’haurà de fer un seguiment de l’estat de conservació al llarg del temps”.
Conservació del llegat
Des de l’Ajuntament de la Vall de Boí, l’alcaldessa, Sònia Bruguera, ha remarcat que la restauració i el retorn “és una mostra de com, a través de respecte i dedicació, es pot continuar mantenint viva la història i enriquir la cultura”. Creu que l’actuació és “una oportunitat de donar a conèixer, estimar i protegir la feina feta pels que ens han precedit”.
Esperen que el retorn de les pintures serveixi d’inspiració a futures generacions i impulsin nous projectes que mantinguin viva la història. Des del consistori han volgut agrair totes les persones implicades en el projecte i s’ha tingut un especial record per l’antic alcalde, Joan Peralada.
Primer pas per a un nou plantejament
El comissari de l’Any Taüll, Eduard Riu, ha recordat que Sant Climent i Santa Maria de Taüll “no són peces concloses en el reconeixement artístic, històric i arquitectònic”. Remarca que queda molta recerca per fer d’aquests temples excepcionals, dels quals en remarca l’arquitectura, més enllà de la pintura.
Tot i que Sant Climent ha conservat el seu aspecte original al llarg del temps, explica que Sant Maria va ser completament transformada el segle XVIII, en època barroca. “Fins els anys 50 l’interior no tenia res de romànica. El segle passat es va descobrir la riquesa pictòrica oculta”.
Interior de Santa Maria de Taüll
El retorn ‘del Bany de Jesús’ ha de ser un replantejament de la presentació de l’església, on actualment hi ha altres reproduccions més antigues d’obres pictòriques. Segons Riu, “són insuficients i aviat es necessitarà substitució amb recursos més moderns. També falta la reproducció d’una de les pintures més famoses de l’església, la representació del judici final”.

Reivindicació d’altres intervencions
El comissari de l’Any Taüll ha aprofitat la presentació per reivindicar la necessitat d’una intervenció en “una tercera peça essencial pel poble i encara desconeguda, Sant Martí”. De la construcció només se’n coneixen dos absis ruïnosos. En demana un estudi, així com dels possibles vestigis, que poden estar integrats a la vella escola. Assegura que és “una operació de futur pel reconeixement del patrimoni de la Vall de Boí”.
D’altra banda, recorda que en motiu dels 900 anys de la consagració de les esglésies, es treballa en la recuperació, el 2025, de la pintura exterior del campanar de Sant Climent. Una actuació pionera, que es porta a terme pels tècnics del Servei de Patrimoni Arquitectònic i del Centre de Restauració de Béns Mobles.