Close Menu
    Més notícies

    Iniciatives pirinenques entre les premiades als “Projectes Arrelament al Territori”

    desembre 12, 2025

    Rialp reobrirà definitivament al febrer l’accés a Escàs i Caregue després de l’esllavissada de l’agost

    desembre 12, 2025

    Quan el món trontolla

    desembre 12, 2025

    El Concurs Escolar de Nadales de l’Alt Urgell compta amb més de 1.800 treballs presentats

    desembre 12, 2025

    Junts exigeix agilitat perquè els pirinencs puguin utilitzar més serveis de l’hospital d’Andorra

    desembre 12, 2025

    Un èxit espaterrant!

    desembre 12, 2025
    Facebook X (Twitter) LinkedIn WhatsApp
    Últimes notícies:
    • Iniciatives pirinenques entre les premiades als “Projectes Arrelament al Territori”
    • Rialp reobrirà definitivament al febrer l’accés a Escàs i Caregue després de l’esllavissada de l’agost
    • Quan el món trontolla
    • El Concurs Escolar de Nadales de l’Alt Urgell compta amb més de 1.800 treballs presentats
    • Junts exigeix agilitat perquè els pirinencs puguin utilitzar més serveis de l’hospital d’Andorra
    • Un èxit espaterrant!
    • El màster en Gestió d’Àrees de Muntanya celebra el dia Mundial de les Muntanyes a Prat de Cadí
    • El projecte Tió solidari de l’escola Mossèn Albert Vives de la Seu recull 480 kg d’aliments
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Successos
    • Medi ambient
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • agenda
    • Opinió
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    Home»Pirineus»Un dia al llac
    Pirineus

    Un dia al llac

    L’escriptora Maria Barbal retorna al paisatge pirinenc de la seua infantesa amb la novel·la 'Al llac', publicada per Columna Edicions
    març 10, 2023
    Marcel Fité

    MARCEL FITÉ.- L’escriptora Maria Barbal (Tremp, 1949), retorna al paisatge pirinenc de la seua infantesa amb la novel·la Al llac, publicada per Columna Edicions. L’obra ens descriu les relacions i les vivències d’un grup de persones que comparteixen un dia al llac de Tremp —exactament a l’embassament de Sant Antoni— i que, alhora, esdevenen la part central del retrat d’una època inscrita en un paisatge emotivament punyent i en un temps indefinit, però molt identificable, del passat.

    En aquest retrat hi surt una noia de dotze anys —la Nora—, que, amb la seua mirada preadolescent, és qui fa la foto del grup i del lloc en primera persona; el Toni i la Lídia, que tenen una sabateria; el Joaquim, que treballa de dependent a la sabateria i és l’home de la Marieta; el Quim, que és fill del Joaquim i de la Marieta, i la Milagros, que és la mare del Joaquim.

    «Recordar aquell estiu és com girar-se a mirar el paradís abans de traspassar una porta que l’allunyarà per sempre», ens adverteix la Nora tan bon punt comença l’obra. En efecte, el paradís que l’autora ens fotografiarà en primer pla és el de la seua infantesa, i no serà fins al final que ens oferirà una nova percepció de la realitat, ocasionada pel pas del temps: «No m’hauria imaginat mai que pocs anys més tard em miraria aquella vora, el lloc on érem, des del mig del llac i que tot el que llavors m’importava tant, d’alguna manera, hauria caducat».

    Aquell paradís perdut, descrit amb la seua llum «en què la màxima claror es troba damunt l’aigua»; amb la voluptuositat dels canyers que acaronen i llepen els banyistes en passar; amb les fulles dels xops quan comencen a ballar així que es belluga una mica d’aire; amb les persones que cap al tard es veuen «com si visquessin immòbils dins d’una pintura», sense oblidar el drama que sempre sol comportar la construcció d’un pantà: «Sempre que pensava en l’aigua entrant a les cases del poble buit tenia una esgarrifança (…) Per sota d’on els bons nedadors bracejaven encara hi devia haver pedres de les parets, rajoles i terra. Havia pensat en el campanar de l’església del poble de Sant Antoni», constitueix l’atmosfera narrativa que serveix a Barbal per a capbussar-se en el món interior d’una gent senzilla, conformada, adaptada a l’entorn, però alhora amb els seus sentiments, els seus desitjos, les seues frustracions, les seues contradiccions i petites enveges…

    El paisatge sentimental, estretament connectat amb el físic, aparenta ser estàtic, immòbil com les «parts dels troncs (dels xops) sota l’aigua», però en realitat és un paisatge en ebullició

    El paisatge sentimental, estretament connectat amb el físic, aparenta ser estàtic, immòbil com les «parts dels troncs (dels xops) sota l’aigua», però en realitat és un paisatge en ebullició. La Nora, una nena de 12 anys, que ho veu tot i ho va anotant en primera persona. La Lídia, una dona de Barcelona, ben plantada, atractiva i elegant, que no té fills i enyora la ciutat i especialment el mar; el seu home, amb més dades ocultes que no pas explícites, està cansat de la sabateria, pensa que estaria millor fent de pagès i passa moltes estones en un bar amb mala imatge on acabarà trobant el fill que no ha tingut amb la seua dona; el Joaquim, que treballa de dependent a la sabateria, se sent atret per la Lídia i discuteix amb l’amo per coses de la feina; la seua dona, la Marieta, que té problemes amb la beguda i amb el pes i se sent menystinguda pel fill i per l’entorn, malgrat que té un potencial a la veu que ella mateixa desconeix; el Quim, que és fill del Joaquim i de la Marieta, és un nen fressós i molt estarrabaldat, que treu de polleguera la Nora; i la Milagros, que és la mare del Joaquim i l’única capaç de reptar el Quim.

    Aquest paisatge sentimental, aparentment estàtic i conformat, hàbilment construït a partir de la primera persona expressada per la Nora i de la tercera d’un narrador omniscient, però que d’una manera dosificada va mostrant les seues cartes en forma d’indicis, es va descabdellant fins a arribar al desenllaç final en què tot ha canviat. El pas del temps ha regirat la fotografia inicial de cap a peus, ha canviat la percepció de la realitat per part de la Nora i ha desvelat una situació traumàtica que ja s’ha anat anunciant en forma d’indicis perfectament dosificats al llarg de la narració: «Després del gran daltabaix del llac…».

    Tota l’obra és plena de silencis significatius que complementen la part explícita de la història «Si (l’home de la Marieta) sabés què fa quan ell passa la porta cap a la feina, amb què es conforta… la mataria». Uns silencis que parlen per mitjà d’interrogants, que enriqueixen el text i estimulen la imaginació dels qui llegeixen. Amb tot, voldria remarcar que el que és substancial de l’obra, més enllà de les hipòtesis i conjectures que hi van apareixent i mantenint l’interès per la lectura, són els paisatges físics i humans, punyents, que sorgeixen de la llum de la memòria i que l’aigua del llac té la capacitat de fer flotar. De fer narrar.

    https://pirineusdigital.cat/2023/03/10/maria-barbal-i-marcel-fite-intercanvien-ressenyes-literaries-a-traves-de-pirineus-digital/

     

    Marcel Fité opinió
    Share. Facebook WhatsApp Twitter Email LinkedIn Telegram

    TAMBÉ ET POT INTERESSAR

    Lleida Pirineus?

    octubre 14, 2025

    Instal·lació de tres radars al Pallars Sobirà i Cerdanya per millorar la predicció d’inundacions als càmpings pirinencs

    setembre 10, 2025

    Un any a l’Alt Pirineu i Aran: cooperació i servei

    agost 26, 2025
    Segueix-nos
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    La teva opinió importa

    Aprofitaràs les primeres setmanes d'obertura de les estacions per anar a esquiar?
    16 Vots
    Vota

    Som el nou diari digital de l’Alt Pirineu. T’apropem l’actualitat de l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, Cerdanya i els Pallars Jussà i Sobirà.

    Email : mbellera@cadenapirenaica.com
    Contacte: +34 653 14 37 29

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    últimes notícies

    Iniciatives pirinenques entre les premiades als “Projectes Arrelament al Territori”

    desembre 12, 2025

    Rialp reobrirà definitivament al febrer l’accés a Escàs i Caregue després de l’esllavissada de l’agost

    desembre 12, 2025

    El Concurs Escolar de Nadales de l’Alt Urgell compta amb més de 1.800 treballs presentats

    desembre 12, 2025
    Publicacions més vistes

    Rescaten dues famílies que feien barranquisme a Bóixols perquè els nens no podien continuar per cansament i fred

    maig 13, 202317.968

    Denuncien l’obertura d’una pista de més de 300 metres de llarg en una zona boscosa protegida de Coll de Nargó

    setembre 5, 202317.127

    Un veí de Puigcerdà deixa en herència 7,2 MEUR a la Residència i a l’Hospital de Cerdanya

    desembre 20, 20229.409
    Pirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    • Avís legal
    • Cookies
    © 2025 Pirineus Digital - Cadena Pirenaica.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.