MARC CERDÀ DOMÈNECH.- En aquest any sec, ni les darreres pluges poden amagar que al Pirineu ja no plou com abans. No ens hauria de sorprendre. Fa temps que hem après que el canvi climàtic ha deixat de ser una excepcionalitat. Els darrers estudis ens alerten que les precipitacions seran menys habituals i que la temperatura continuarà augmentant. No ens hauria de sorprendre, deia, perquè les emissions de gasos d’efecte hivernacle no fan més que créixer.
A Catalunya, l’evolució de les emissions és força concloent: han augmentat un 3% tot i la sotragada de la pandèmia, el que trenca una lleugera tendència a la baixa. Avui, la nostra petjada de carboni és pràcticament la mateixa que l’any 1990. Són unes notícies nefastes, especialment per a governs com el de la Generalitat, obligat a complir amb els objectius de reducció de les emissions que estableix la Llei de Canvi Climàtic.
És ben sabut que un dels responsables d’aquest increment de les emissions és la indústria aeronàutica. A Europa, l’aviació emet el 4% del conjunt de gasos d’efecte hivernacle el que correspon al 14% del total del transport. El que ens hauria de preocupar, però, és que aquestes xifres creixen ràpidament. En només deu anys, les emissions del trànsit aeri han augmentat un 35% a conseqüència, entre d’altres, de les ampliacions d’aeroports com per exemple, el d’Andorra – La Seu.
Si bé és cert que diversos països han aturat ampliació de certs aeroports perquè comprometen els acords climàtics, la realitat a casa nostra és ben diferent. En pocs anys, l’aeroport d’Andorra – La Seu ha crescut i s’ha tecnificat, concentrant més trànsit aeri, el que de retruc suposa més emissions de gasos d’efecte hivernacle. De fet, l’any 2022, el nombre de passatgers de l’aeroport d’Andorra – La Seu es va doblar arribant a la xifra d’11.238 i estem ben lluny de tocar sostre. Com ha afirmat el govern andorrà, cofinançador de la infraestructura, es vol impulsar noves rutes aèries cap a París, Roma o Londres.
Convé recordar que l’ampliació de l’activitat de l’aeroport d’Andorra – La Seu contribueix al recompte total d’emissions de gasos d’efecte hivernacle de Catalunya, tot i que el beneficiari de la infraestructura sigui Andorra
Convé recordar que l’ampliació de l’activitat de l’aeroport d’Andorra – La Seu contribueix al recompte total d’emissions de gasos d’efecte hivernacle de Catalunya, tot i que el beneficiari de la infraestructura sigui Andorra. I d’això se’n parla ben poc. Fet i fet, la funció principal d’aquest aeroport és transportar turistes cap a territori andorrà. Ara bé, les emissions i també els impactes ambientals com per exemple, la contaminació atmosfèrica, lumínica o acústica, els rebem a la resta del Pirineu. Un mal negoci especialment per a les veïnes de l’Alt Urgell.
En un temps en què molts països europeus eliminen vols de curta distància, el govern andorrà i català naveguen a contracorrent fomentant un sector altament contaminant i nefast pel clima del planeta com és l’aviació. Fins i tot els grups municipals de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, a excepció de la CUP, han donat suport aquesta política tot i les bones intencions climàtiques expressades en campanya electoral.
Necessitem un aeroport al Pirineu? Aquesta és la pregunta que hauria de respondre la ciutadania del Pirineu en un referèndum vinculant. Decidir si volem invertir 1,4 milions d’euros en una infraestructura aeroportuària climàticament obsoleta com preveuen els pressupostos de la Generalitat o si preferim fer-ho en més línies regulars de bus, millor servei i freqüència. I perquè no, decidir també si volem una xarxa ferroviària pirinenca que connecti totes les seves comarques amb la resta del país. Decidir, sempre poder decidir. I de tant en tant, preguntar-nos què volem.
Marc Cerdà Domènech és ambientòleg, doctor en Ciències del Mar i professor de la Universitat de Barcelona


