Close Menu
    Més notícies

    Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils

    desembre 5, 2025

    La Vall de Boí obre les portes de l’Espai d’Acollida Outdoor Park aquest cap de setmana

    desembre 5, 2025

    La línia d’autobús Barcelona-Puigcerdà suma dues noves expedicions directes

    desembre 5, 2025

    Un projecte d’Oliana que vincula gent gran i comunitat ha estat premiat per la Universitat de Barcelona

    desembre 5, 2025

    Els centres educatius de la Ribagorça reben maletes viatgeres per fomentar la lectura

    desembre 5, 2025

    L’encesa de les llums de Nadal a la Seu d’Urgell es viurà en directe per Pirineus TV

    desembre 5, 2025
    Facebook X (Twitter) LinkedIn WhatsApp
    Últimes notícies:
    • Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils
    • La Vall de Boí obre les portes de l’Espai d’Acollida Outdoor Park aquest cap de setmana
    • La línia d’autobús Barcelona-Puigcerdà suma dues noves expedicions directes
    • Un projecte d’Oliana que vincula gent gran i comunitat ha estat premiat per la Universitat de Barcelona
    • Els centres educatius de la Ribagorça reben maletes viatgeres per fomentar la lectura
    • L’encesa de les llums de Nadal a la Seu d’Urgell es viurà en directe per Pirineus TV
    • Comencen les obres a Cal Pensament de la Seu per fer 12 pisos de lloguer assequible per a joves
    • Tavascan obre aquest dissabte esquí nòrdic, circuits de raquetes i els serveis del refugi
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Successos
    • Medi ambient
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • agenda
    • Opinió
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    Home»Opinió»L’Eix Pirinenc o la Nacional 260
    Opinió

    L’Eix Pirinenc o la Nacional 260

    Demanem als nostres representants territorials al Congrés o al Senat que puguin, en casos com aquests, unir les seves forces per tal que reivindicacions com la de la Nacional 260 arribin amb força a les molt respectades taules dels càrrecs polítics dotats de poder de decisió
    juliol 24, 2023
    Amadeu Gallart

    AMADEU GALLART.- Quantes vegades hem parlat de l’Eix Pirinenc? Quantes vegades en parlarem? La resposta és clara, moltes. Personalment, recordo una trobada de fa més de quaranta anys, a la casa que la llavors totopoderosa companyia elèctrica ENHER –després absorbida per ENDESA—tenia a la Vall de Boí. Es deia que la companyia la tenia per tal de festejar i obsequiar els personatges del règim franquista. En aquest cas, en aquells moments de democràcia incipient, érem una colla de persones que ens podíem considerar representatives d’administracions locals del territori de l’Alt Pirineu. La reunió es va fer, a finals dels anys setanta, amb el llavors director general de Carreteres de l’Estat, Enrique Balaguer Camphuis, enginyer de camins. Aquest senyor va rebre les nostres informacions sobre la necessitat, a l’estil francès, d’un eix viari pirinenc que fos transversal; és a dir, que en contra de la filosofia de les vies de nord a sud, transcorregués paral·lel a la cadena pirinenca.

    Enrique Balaguer va ser director general de Carreteres de l’any 1975 al 1981 i era un tècnic molt prestigiat i reconegut. Fou l’artífex de la definició de la Red de Interès General del Estado on s’incloïa, amb categoria de nacional i a càrrec de l’Estat, el nostre Eix Pirinenc, sobretot la part que, localment, ens interessa més, la que va des de Puigcerdà al Pont de Suert. Avui, juliol del 2023, en una cruïlla política transcendental, tenim en dansa la materialització de les partides dels pressupostos de l’Estat espanyol amb les obres per a l’Eix.

    Centrem-nos, doncs, a l’Eix Pirinenc, Nacional 260, al seu pas per l’Alt Pirineu. El que és més punyent és que per fer funcionar correctament l’Eix Pirinenc, que va de Puigcerdà a la Seu, cap a Sort i la Pobla de Segur per orientar-se tot seguit cap al Pont de Suert, calen unes inversions “moderades”: l’arranjament del tram Adrall-Pallerols i el tram Xerallo-El Pont de Suert —aquest darrer enriquit amb els ports de Perves i Viu de Llevata. Aquests arranjaments comportarien una substanciosa millora de la comunicació econòmica i social de totes les comarques altpirinenques, el mateix Aran i les comarques veïnes de Catalunya i de l’Aragó. És, des del nostre punt de vista, una actuació no només imprescindible per aquest territori sinó que possibilitaria rendibilitzar les quantioses inversions realitzades a gran part del trajecte de l’Eix, que té una presentació correcta. No es demana, a més, cap obra que pugui representar un atemptat contra el patrimoni natural, només posar al dia com a carretera el que avui són pures pistes forestals asfaltades.

    El que és més punyent és que per fer funcionar correctament l’Eix Pirinenc, que va de Puigcerdà a la Seu, cap a Sort i la Pobla de Segur per orientar-se tot seguit cap al Pont de Suert, calen unes inversions “moderades”: l’arranjament del tram Adrall-Pallerols i el tram Xerallo-El Pont de Suert —aquest darrer enriquit amb els ports de Perves i Viu de Llevata

    I ara ens sorgeix una pregunta que ens inquieta: existeix algun partit polític amb mínima incidència en la nostra demarcació electoral que no contempli aquesta reivindicació? Volem creure que no n’hi ha cap, que tots tenen ben clar que a part de dotar de la urgent personalitat territorial al nostre territori —cosa que competeix essencialment a la Generalitat de Catalunya—, cal actualitzar aquests trams de l’Eix Pirinenc, que gosaria qualificar de franquistes per com en són de rancis, i posar-los al servei de les necessitats ciutadanes i de la potenciació de l’estructura econòmica pirinenca. També no podem ni pensar que hi hagi cap alcalde, cap president de Consell Comarcal, que, quan li han preguntat els seus diputats pel que cal demanar als Pressupostos Generals, no hagi assenyalat aquesta mancança tan notòria.

    He tingut la sort d’assistir a convocatòries pro Eix Pirinenc, una a Puigcerdà i l’altra a la Pobla de Segur —també ja fa una pila d’anys—, evidentment sense l’èxit esperat, però, on, si més no, s’aixecava un clam territorial per aquest tema. Hem passat moments en què la sensació de resignació s’ha imposat davant d’aquest estat d’abandonament d’aquests punts de l’Eix Pirinenc, com si ja formessin part de la naturalesa de la mateixa manera que les nostres muntanyes. Tampoc calia no oblidar altres inversions molt importants com la de la Nacional 230 o la del ferrocarril Barcelona-Puigcerdà, entre d’altres.

    El que s’hauria d’evitar en un país que considero força civilitzat, sobretot si ens parem a contemplar d’on venim, és el fet que, any rere any, anem repetint aquesta cançoneta. Demanem als nostres representants territorials al Congrés o al Senat que puguin, en casos com aquests, unir les seves forces per tal que reivindicacions com la de la Nacional 260 arribin amb força a les molt respectades taules dels càrrecs polítics dotats de poder de decisió. Haurà, ara, per fi, arribat l’hora de les realitzacions pressupostàries?

    Amadeu Gallart Eix Pirinenc N-260 opinió
    Share. Facebook WhatsApp Twitter Email LinkedIn Telegram

    TAMBÉ ET POT INTERESSAR

    Dues oportunitats per a la Cerdanya

    novembre 10, 2025

    Pirineu: Quo Vadis? Per un Pirineu viu…

    octubre 28, 2025

    L’eterna batalla entre el Halloween i la Castanyada

    octubre 27, 2025
    Segueix-nos
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    La teva opinió importa

    Creus que el Black Friday perjudica el comerç local?
    15 Vots
    Vota

    Som el nou diari digital de l’Alt Pirineu. T’apropem l’actualitat de l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, Cerdanya i els Pallars Jussà i Sobirà.

    Email : mbellera@cadenapirenaica.com
    Contacte: +34 653 14 37 29

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    últimes notícies

    Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils

    desembre 5, 2025

    La Vall de Boí obre les portes de l’Espai d’Acollida Outdoor Park aquest cap de setmana

    desembre 5, 2025

    La línia d’autobús Barcelona-Puigcerdà suma dues noves expedicions directes

    desembre 5, 2025
    Publicacions més vistes

    Rescaten dues famílies que feien barranquisme a Bóixols perquè els nens no podien continuar per cansament i fred

    maig 13, 202317.967

    Denuncien l’obertura d’una pista de més de 300 metres de llarg en una zona boscosa protegida de Coll de Nargó

    setembre 5, 202317.124

    Un veí de Puigcerdà deixa en herència 7,2 MEUR a la Residència i a l’Hospital de Cerdanya

    desembre 20, 20229.408
    Pirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    • Avís legal
    • Cookies
    © 2025 Pirineus Digital - Cadena Pirenaica.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.