REDACCIÓ. (La Seu d’Urgell).- Aquest primer cap de setmana d’agost, el FeMAP acollirà a Marta Mathéu, amb la producció pròpia del Festival InCanto, i a Thaleia Ensemble que interpretarà Donne del Seicento. Cada grup realitzarà tres concerts en diferents punts del Pirineu. Marta Mathéu actuarà aquest divendres, 2 d’agost, a Organyà (Església de Santa Maria), dissabte 3 a Berga (Església de Sant Joan) i diumenge 4 a Riner (Santuari del Miracle).
Al llarg del segle XVIIIè es desencadenaren, a redós del fet musical i en l’entorn hispànic, diverses controvèrsies. Es discutia sobre la modernització de la música entesa com l’adopció de les novetats desenvolupades a Itàlia. La qüestió es dirimia entre un pol conservador, i un altre pol que esgrimia la necessitat de renovació i de recerca d’una música més lliure, flexible i expressiva. La soprano Marta Mathéu ens endinsa en un viatge convuls, ple de contradiccions i discussions, on es posen en diàleg els protagonistes d’aquesta polèmica.

Per altra banda, Thaleia Ensemble actuarà divendres 2 a Palaldà (Els Banys i Palaldà, Església de Sant Martí), dissabte 3 a Sant Joan de les Abadesses (Claustre del Monestir) i diumenge 4 a Bellestar (Montferrer i Castellbó, Església de Sant Pere).
El conjunt ens presenta un repertori amb la música de nou compositores que van desenvolupar la seva activitat artística a la Itàlia del segle XVIIè, algunes en l’àmbit religiós i les altres fent-se un lloc en el si de la societat. Claudia Sessa i Chiara Margarita a Milà, Bianca Maria Meda a Pavia, i Isabella Leonarda i Maria Xaviera Peruchona a Novara, van viure i van compondre les seves obres en convents i demostren un coneixement profund dels corrents estètics en voga a la seva època. La música profana ens arriba de la mà de les altres quatre compositores que conformen el programa. Barbara Strozzi és l’autora més coneguda del barroc, una cantant extraordinària i una figura clau per entendre la Venècia musical del Seicento. Antonia Padoani Bembo, també veneciana, va tenir una vida conjugal complicada i va haver de marxar a França, on va intentar rebre el favor de la cort de Lluís XIV a Versalles. Lucia Quinciani va ser la primera dona a publicar repertori monòdic i de Marieta Morosina Priuli només en coneixem dues obres instrumentals centrades en la dansa, que malauradament no es conserven completes.