IGNASI PÁEZ (Barcelona).- Amb l’eslògan ‘Eleva cada moment d’aquest estiu’, el director d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, i la directora de Màrqueting, Noemí Pedra, han presentat aquest dimecres a la Plaça de Catalunya de Barcelona l’oferta turística d’estiu del Principat, en un acte amb mitjans de comunicació. En ell han donat a conèixer la llarga llista d’activitats amb què volen atreure els visitants.

Entre els al·licients més destacats hi ha nombroses proves esportives, sobretot de ciclisme, com la Clàssica, la Purito, l’etapa de la Vuelta i les Mountain Bike World Series de l’UCI. I esdeveniments culturals, com el Jambo Street Music, el Festival Internacional de Jazz o el nou espectacle de Cirque du Soleil. Tot plegat conforma una oferta que ajudarà a desestacionalitzar el sector fora de la temporada d’esquí, tal com explica Betim Budzaku: “Cada vegada tenim més turistes durant l’estiu, les xifres són espectaculars i la idea és tenir activitats cada setmana, començant pel Circ du Soleil al mes de juliol, i també diferents proves ciclistes, tant professionals com amateurs, un festival de jazz a Escaldes-Engordany i altres esdeveniments”.
Les xifres que ha presentat Andorra Turisme a Barcelona, amb el rècord de 9,6 milions de visitants que es van assolir al Principat al 2024, les qualifica Budzaku d’”impressionants”. Des de fa anys l’organisme treballa amb l’objectiu de potenciar la temporada d’estiu i l’evolució dels darrers anys constata aquesta tendència: si en la darrera dècada el total de turistes que han creuat la frontera ha crescut un 23% (passant de 7,8 milions el 2014 als 9,6 del 2024), a l’estiu l’increment ha estat del 73% en 10 anys.
La millora de l’oferta de lleure permet que Andorra pugui “competir amb la platja a l’estiu”, segons ha assenyalat Budzaku durant l’acte. Els objectius ara són augmentar les pernoctacions (actualment el 57% dels visitants només es queden durant un dia) i elevar el perfil qualitatiu dels turistes, cap als que facin més despesa. Sense necessitat de créixer gaire més en número de visitants, ja que Budzaku ha explicat que el punt òptim seria acollir 10 milions a l’any: “Considerem que 10 milions és el límit al qual podem arribar, i hem de trobar l’equilibri entre diversificar l’oferta en els diferents mesos i no només entre gener i març, amb més oferta en la considerada com a temporada baixa, que ja hem aconseguit al juny, juliol i agost, i apostar per un turisme més Premium, amb esdeveniments d’un nivell més alt, com ara amb esdeveniments com l’Andorra Taste, sempre buscant el punt diferenciador perquè es vulgui visitar Andorra”.
L’any passat Andorra va rebre a l’estiu 1,5 milions de visitants que van fer nit per dormir al Principat. En tot l’any se’n van registrar 4,1 milions, acumulant 11,9 milions de pernoctacions, també la xifra més alta mai registrada.
Per procedència, el 43% dels turistes són espanyols i el 42% francesos. I per diversificar més l’origen, enguany per primer cop la campanya de publicitat s’emetrà per televisió a Bèlgica, Regne Unit, Irlanda, Països Baixos, Alemanya, Itàlia i Suècia. També es realitzaran accions comercials a altres mercats com el Canadà, els Estats Units, Mèxic, Colòmbia i Brasil, buscant l’arribada de turistes que facin estades més llargues.
Una agenda intensa aquesta primavera i estiu

Per als amants de la natura, la cultura, el patrimoni i la gastronomia, Andorra és una destinació ideal per a gaudir-la en els propers mesos. Si a més hi afegim tots aquests esdeveniments singulars que s’hi celebraran a la primavera i a l’estiu, el viatge encara resulta més atractiu: ClàssicAnd, festival de música amb concerts, recitals, dansa i espectacles infantils, fins el 18 de maig; Jambo Street Music, al centre històric d’Andorra la Vella, del 12 al 14 de juny; Clàssica Andorra-Morabanc, una nova prova de ciclisme d’un nivell entre amateur i professional, que tindrà lloc el 22 de juny al Coll de la Botella, dues setmanes abans del Tour i que espera atreure uns 5.000 visitants; ‘Il·lu’, el nou espectacle de Cirque du Soleil: l’aliança entre Andorra Turisme i la companyia circense va començar el 2013 i s’ha anat revalidant com una gran aposta per atreure visitants a l’estiu. Els espectacles, dissenyats en exclusiva per al Principat, gaudeixen de molt bona valoració i els han vist fins ara 900.000 espectadors, gairebé tres quartes parts dels quals assenyalen, segons l’enquesta de Govern, que assistir-hi va ser el motiu principal del seu viatge. Enguany s’oferiran 22 funcions entre el 4 de juliol i el 3 d’agost, del nou espectacle inspirat en els orígens de Cirque du Soleil i en una visita a un parc d’atraccions; Festival Internacional de Jazz: la 41 edició abraça la tradició i l’experimentació amb Marcus Miller, Erik Truffaz, Cécile McLorin Salvant i Michel Camilo & Tomatito, del 3 al 10 de juliol a Escaldes-Engordany; Mountain Bike World Series de l’UCI, a Pal Arinsal, al juliol, amb presència d’activitats ciclistes, de carretera, amb aquesta altra de BTT; La Vuelta a España: l’etapa del 28 d’agost tindrà la meta al Coll de Pal, dins Grandvalira Resorts, amb pujada a port de primera categoria. I l’endemà, dia 29, l’etapa començarà a Andorra la Vella, i Andorra Taste: la quarta edició de la trobada internacional de gastronomia d’alta muntanya, amb activitats per a professionals de la cuina.
En definitiva, són molts els atractius de natura, cultura, esport, patrimoni i compres per visitar el Principat aquesta primavera i estiu.


