REDACCIÓ (La Seu d’Urgell).- La Seu d’Urgell ha estat l’escenari de la IV Jornada de Salut Comunitària de l’Alt Pirineu i Aran. Una trobada organitzada per l’equip de Salut Comunitària de l’ABS La Seu d’Urgell amb l’objectiu de fomentar l’intercanvi d’experiències, el treball en xarxa i la reflexió compartida entre professionals i agents comunitaris del territori.
La jornada ha reunit participants de diferents àmbits amb una mirada comuna: avançar cap a models de salut més participatius, arrelats al territori i centrats en les persones. En aquesta edició, la proposta s’ha estructurat al voltant de quatre eixos clau —cultura, natura, exercici físic i territori—, entesos com a pilars fonamentals per al benestar comunitari.
Amb un format dinàmic i vivencial, la jornada s’ha plantejat com una experiència propera i participativa, gairebé com una «festa major» de la salut comunitària. L’inici ha tingut lloc al Claustre del Racionero, al Parc del Valira, amb una benvinguda institucional a càrrec de l’alcalde de la Seu d’Urgell, Joan Barrera Aranda i la gerent del GAPiC Alt Pirineu i Aran, Meritxell Feixes Betriu. L’acte ha inclòs un esmorzar d’acollida i una mostra cultural amb la representació del Ball Cerdà intergeneracional, una dansa tradicional que simbolitza la cohesió i la identitat de La Seu d’Urgell. Posteriorment, els assistents han participat en una ruta guiada pels espais més emblemàtics de la ciutat, posant en valor el patrimoni històric, cultural i urbà de la Seu d’Urgell. El recorregut ha culminat al Parc Olímpic del Segre, on s’han desenvolupat diverses activitats vinculades a la salut comunitària.

D’una banda, una sessió de Dragon Boat, una pràctica col·lectiva que fomenta el treball en equip, la inclusió i el benestar físic i emocional, amb la participació de persones de l’Associació Contra el Càncer de l’Alt Urgell, que han compartit la seva experiència. D’altra banda, s’ha realitzat una sessió d’exercici físic guiada al Parc de Salut, un espai pensat per promoure hàbits saludables i actius entre la població, especialment entre la gent gran.
La jornada ha finalitzat amb un acte institucional a càrrec de Sergi Duaigües Miñambres, director de l’EAP La Seu d’Urgell i Núria Gardeñes Llorens, directora de Cures d’Infermeria, que s’ha acompanyat d’una mostra d’aliments de proximitat que ha posat en valor la importància de l’alimentació saludable i el producte local.
Amb aquesta quarta edició, la Jornada de Salut Comunitària es consolida com un espai de referència al territori per impulsar una manera d’entendre la salut des de la comunitat, la participació i el vincle amb l’entorn.




