JUDIT PUJOL ODÉN (El Pont de Bar).- Les alcaldies de l’Alt Urgell veurien amb bons ulls la construcció d’una línia ferroviària que connectés la comarca amb Barcelona via Alp. Aquest divendres, coincidint amb el Consell d’Alcaldies celebrat al Pont del Bar, la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura els ha presentat el projecte que han elaborat, i que ja es va presentar fa unes setmanes de forma telemàtica.
De fet, la proposta de la Fundació arriba després que la Generalitat hagi encarregat un estudi de viabilitat per a la construcció d’una línia de tren-tramvia entre l’actual estació d’Urtx-Alp i Andorra, passant per la Seu d’Urgell. En aquest sentit, les alcaldies de l’Alt Urgell han destacat que, abans d’entrar a fer més valoracions sobre la proposta de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura volen esperar a l’estudi de viabilitat de la Generalitat i que es presentarà la primavera que ve.
Així, el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Martí Riera, ha apuntat que “estem parlant de 50 milions d’euros per cada quilòmetre de túnel, sabent que entre Martinet i la Seu caldrien almenys dos túnels, un d’ells bastant llarg, doncs anem multiplicant… es parlava de 680 milions més els trens”. En aquest sentit, ha afegit que “està molt bé i evidentment que és una bona idea, però esperem el projecte de la Generalitat, a veure en què acaba”.
Poc més de 2 hores entre la Seu i Barcelona
Recordem que la Fundació estima que la via tindria una demanda mitjana diària de 7.500 persones. El nou ferrocarril hauria de tardar poc més de 2 hores en arribar des de la Seu fins a Barcelona, sempre que el desdoblament a la línia R3 s’hagi realitzat, ja que actualment des de Puigcerdà el trajecte dura unes 3 hores. Assolir aquest temps implicaria que els trens haurien de circular a una velocitat de 120 quilòmetres per hora en bona part del traçat.
Justament, el president de la Fundació, Pau Noy, ha insistit que en el tram entre Cerdanya i la Seu “hi hauria d’haver una estació a Bellver, una a Martinet i una a la Seu amb via única, tot i que en un futur, quan falti el petroli, caldrà desdoblar la via, igual que s’ha fet al tram de Vic a Barcelona, per tant, caldria deixar-ho preparat”.
Nou contracte programa
D’altra banda, el consell d’alcaldies també ha servit per parlar del nou contracte programa. Riera ha deixat clar que “significarà sí o sí una aposta dels municipis pel tema social, perquè les quotes de participació s’apujaran significativament”.