GUILLEM LLUCH TORRES (La Pobla de Segur).- L’alcalde de la Pobla de Segur, Marc Baró, s’ha reunit aquest dimecres amb el subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín, i amb el Cap de la Unitat de Carreteres del MITMA a Lleida, Juan Antonio Romero. Han tractat la qüestió de la variant que promou el Ministeri de Transports a la població a la travessia urbana de la N-260.
Durant la trobada, l’alcalde els ha transmès de nou la petició que fa temps que realitza l’Ajuntament per tal que el projecte inclogui dues rotondes que ara mateix no estan previstes: una per connectar amb l’avinguda de Sant Miquel del Pui i una altra per enllaçar amb l’avinguda de Verdaguer. L’objectiu en aquest darrer cas seria que els vehicles que surten per aquesta avinguda no hagin d’anar a fer la volta a la Figuereta si volen agafar la variant; o que els vehicles que venen per la variant no hagin d’anar també fins a la Figuereta per poder fer la volta i entrar a la Pobla per l’avinguda de Verdaguer.
Consultat per aquest mitjà, però, Baró ha deixat clar que no ha trobat cap mena de predisposició en modificar el projecte per incloure aquestes dues rotondes. “No hi ha cap possibilitat, ja al primer període d’al·legacions no ho van tenir en compte i ara, al projecte executiu faran el mateix”, ha vaticinat.
Tot i això, ha deixat clar que “nosaltres hi presentarem una al·legació, continuarem insistint i parlarem amb més gent per mirar d’aconseguir-hi, perquè el que no poden fer és una variant que doni l’esquena al municipi”. En aquest sentit, ha alertat que si el projecte tira endavant d’aquesta manera “i no posem barreres a dins del municipi, la gent continuarà passant per dins”, per evitar fer tanta volta si només hi ha la rotonda a la carretera de Senterada.
Justament, Baró també ha demanat que en aquesta darrera rotonda “augmentin el pendent, per no haver de fer tanta trinxera a la zona plana de Sant Miquel”. En aquest cas, però, tampoc s’ha mostrat gaire optimista respecte al resultat que tindrà la petició.
Pel que fa als terminis, Baró ha detallat que “ara s’estaran un any fent el projecte constructiu, després hi haurà el període d’al·legacions d’aquest projecte, l’exposició pública i llavors caldrà aconseguir els 52 milions que val l’obra del pressupost de l’Estat, licitar les obres i que comencin”.
L’alcalde no creu que tot plegat pugui començar abans que acabi l’actual legislatura espanyola i ha alertat que aquests projectes, molts cops “depenen del color polític que hi ha al govern”. Tot i això, ha admès que el fet que el projecte tingui la catalogació d’urgent per qüestions de seguretat pot facilitar que es mantingui, encara que canviï el color del govern a Madrid.
Crespín destaca el compromís amb l’Eix Pirinenc
Per la seva banda, després de la reunió, el subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín s’ha felicitat “pel gran interès que ha despertat un projecte clau en la millora de les comunicacions del Pirineu i de la mobilitat i seguretat viària en el municipi’. També ha destacat que “amb l’aprovació del projecte de variant a Pobla de Segur el Ministeri continua fent efectiu el seu compromís de millora de l’eix Pirinenc”.
Des de la subdelegació també han apuntat que la necessitat de la variant es justifica pel previsible increment del trànsit, en haver estat ja condicionats els trams que conflueixen a la Pobla de Segur: cap a Senterada (direcció nord), a Sort (nord-est) de l’N-260, i a Tremp per la carretera C-13, la titularitat de la qual correspon a la Generalitat de Catalunya. Aquest increment del trànsit agreujaria les condicions de circulació, ja insuficients a la travessia, contribuint al deteriorament de les condicions d’habitabilitat i incrementant el risc d’accidents.
La variant té una longitud de 1.954 m, que s’inicien a la glorieta de l’N-260 i comprèn el tram que va des del pont sobre el riu Flamisell fins al barranc de Vallcarga, finalitzant en un semi enllaç que permetrà connectar amb l’actual N-260.
El traçat inclou un viaducte de 122 metres sobre el riu Flamisell, un túnel de 915 metres al nord de la població de la Pobla (805 metres excavats més 110 metres de fals túnel), i un viaducte de 128 metres per salvar el barranc de Vallcarga. A més, el túnel compta amb una galeria d’evacuació paral·lela d’uns 672 metres de longitud. La permeabilitat transversal apunten que s’assegura mitjançant un pas inferior i un altre de superior, en aquest cas una passarel·la de vianants que dona accés a l’ermita de Sant Fructuós. També es projecta una reordenació dels accessos existents. El pressupost estimat de l’actuació és de 52,7 milions d’euros.