REDACCIÓ (Encamp).- Aquest divendres, i fins el 22 de desembre, el Govern d’Andorra durà a terme una campanya de comunicació per explicar la llei de la llengua pròpia i oficial, coneguda com a Llei del català. L’Executiu ha posat en marxa aquesta iniciativa per explicar el seu contingut d’una manera entenedora i clara, i perquè vol fer arribar a la ciutadania que parlar català és un dret com qualsevol altre.
La campanya inclou diferents accions publicitàries en diversos suports, com els mitjans de comunicació, les xarxes socials, el cinema Illa Carlemany o llocs físics del carrer, tant marquesines com busos. També s’ha creat la pàgina web lleidelcatala.ad, on hi ha un resum sobre com afecta la legislació a cada sector econòmic, es pot descarregar la totalitat de l’ordenament jurídic o hi ha un apartat de preguntes freqüents per informar-se de diferents qüestions.
La campanya gira al voltant de tres eslògans que fan referència a la preservació de la identitat, a la igualtat d’oportunitats i a la integració lingüística: ‘Les nostres muntanyes estan protegides per llei. El català també’, ‘La igualtat està emparada per la llei. El català també’ i ‘La seva educació està garantida per llei. El català també’,
“La voluntat és transmetre a la població l’esperit integrador, igualitari i identitari de la llei, i informar-la de les disposicions d’una manera entenedora i transparent”, ha al·legat la ministra de Cultura, Joventut i Esports, Mònica Bonell. “Aquesta campanya és d’acompanyament”, ha afegit el director del departament de Política Lingüística, Joan Sans. La pàgina web és totalment en català perquè els servidors d’Internet ja disposen de traducció automàtica. De totes maneres, a l’oficina d’immigració del Govern es reparteixen uns díptics amb codis QR en diferents idiomes.
La intenció de l’executiu és explicar la llei durant aquesta tardor i a partir del gener començar a sancionar. “La voluntat és explicar bé la llei, que tothom ho entengui i una vegada la campanya presentada, passades les festes el procediment canvia lleugerament i evidentment hi haurà sancions”, ha explicat la ministra. Des del Ministeri han deixat clar que la voluntat “no és sancionar” perquè la llei el que pretén és esdevenir una “eina integradora”, però si hi ha persones “reincidents” sí que “evidentment se’ls sancionarà”, ha esmentat Bonell.
“Si hi ha un incompliment, s’ha d’actuar segons el procés sancionador que s’ha estat treballant fins ara amb el circuit que hem establert amb el gabinet jurídic i amb l’òrgan competent, que a partir d’ara és de turisme i comerç”, ha comentat Sans. El director del departament ha explicat que la responsabilitat sempre caurà a l’empresari o el responsable legal d’un negoci, però hi haurà casos excepcionals que es podrà sancionar al treballador. “Quan un empresari pot justificar haver format el treballador o pot justificar un cas de negligència, llavors sí que es pot traslladar al treballador”, ha indicat Sans.
El procediment sancionador canviarà perquè fins ara les queixes es gestionaven a través del departament de lingüística posant-se en contacte amb l’empresa per verificar la denúncia. S’enviava una carta i es donava un termini per corregir la infracció, però ara això canviarà. Un dels òrgans competents serà el servei d’inspecció de Comerç i Turisme, qui rebrà les queixes. “Aquest òrgan en comptes de la carta, es desplaçarà, verificarà, obrirà procediment i donarà un termini perquè el comerç pugui al·legar i el departament de Política Lingüística tindrem la competència per acabar resolent la incidència”, ha relatat Bonell.