IGNASI PÁEZ (Barcelona) – El director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, i la directora de Màrqueting, Noemí Pedra, han presentat aquest dimecres a Barcelona l’oferta turística d’estiu del Principat, en un acte adreçat a periodistes. Als al·licients de natura i compres s’hi afegeix una agenda plena d’esdeveniments, per impulsar el valor d’una destinació que es pot gaudir tot l’any.
“Andorra té la possibilitat de desestacionalitzar i l’estiu cada cop té més pes a Andorra com a destí turístic. Igual que fa 10 anys l’hivern representava el 60 o 65 o 70% de la facturació, ara està més o menys a un 52-48%, el pes de l’estiu cada vegada és més fort”, ha explicat Betim Budzaku.
Oferta turística per a tot l’any
El Principat continua batent els resultats positius d’anys anteriors i es consolida com a destinació turística a totes les estacions. En l’última dècada (2013-2023) la xifra de turistes i pernoctacions ha augmentat un 70%, però els mesos d’estiu aquest increment és del 100%. L’estiu passat Andorra va rebre 1,5 milions de turistes, que van fer 4 milions de pernoctacions.
No només s’està desestacionalitzant el turisme, també s’està diversificant. Ara, el 40% del públic és familiar i el 69% de classe mitja-alta i alta. Hi contribueix la variada oferta d’activitats que ofereix el país: natura, compres, esport, cultura, patrimoni, gastronomia i termalisme.
Els esdeveniments de l’estiu
Quant a es cites més importants que acollirà el país en els propers mesos són:, els dies 29 i 30 de juny, el Tarte acollirà l’Andorra Mountain Music al Tarter en el qual, dissabte s’oferirà un festival de DJs per als nostàlgics de la música dance, sota el segell “Molan los 90 XXL”, i diumenge la sessió de David Guetta es convertirà en el concert més gran de la història d’Andorra, amb la presència prevista de més de 10.000 assistents. D’altra banda, el Cirque du Soleil, torna a Andorra la Vella del 6 de juliol al 4 d’agost. Aquest és l’11è any que la companyia ofereix un espectacle a mida i exclusiu, “Sublim”, inspirat en la tradició de compres al Principat. Amb una impressionant posada en escena, els maniquins de la funció es converteixen en acròbates i fan un homenatge al món de la moda. Pel que fa a proves esportives, del 28 d’agost a l’1 de setembre, el país, per segon any, acollirà els Campionats del Món UCI de BTT, que tindran lloc a Pal Arinsal, una fita que el converteix en l’epicentre mundial del ciclisme de muntanya. I finalment, i per tercer any, Escaldes-Engordany donarà la benvinguda a l’Andorra Taste del 18 al 22 de setembre. Aquesta trobada internacional de cuina de muntanya dedicarà les primeres jornades als professionals del sector, mentre que el cap de setmana estarà obert a tothom en un esdeveniment gastronòmic popular amb entrada lliure, múltiples activitats i l’oportunitat de degustar plats i tapes d’autor a preus mínims.
Turisme de luxe
Amb l’objectiu d’incentivar l’entrada de visitants amb una despesa elevada, com ara els nòmades digitals, i professionals que s’instal·len al país amb les seves famílies, el país aposta per iniciatives com Andorra Selected, que aglutina una trentena d’establiments i serveis de caràcter exclusiu, els quals hauran obtingut el segell de qualitat després de la inspecció per part d’un jurat internacional. Aquesta proposta els ofereix una línia de comunicació ‘premium’ mitjançant un servei de ‘concierge’ digital amb tecnologia d’IA per atendre’ls durant l’estada. També s’està impulsant la transformació de bordes en equipaments hotelers d’alt nivell.
El paradís de les compres
Andorra ha evolucionat de ser una destinació de compres a ser una destinació turística amb molts atractius, on les compres continuen sent un complement ineludible. De fet, el 94% dels turistes aprofita l’estada per entrar als comerços del Principat.
Aquest protagonisme es manté amb iniciatives englobades sota la nova marca Shop In Andorra. Experts en compres, que posen en valor l’experiència de fer compres al país. L’estratègia comprèn cursos formatius, un fòrum dedicat al sector retail que es celebrarà al novembre dins del Shop In Andorra Festival (que compleix 10 anys), i un observatori del comerç per facilitar eines al sector.
Un país de natura
Andorra és una destinació de natura per gaudir de vacances sostenibles durant tot l’any. Entre les atraccions que s’han presentat destaquen el Mirador solar de Tristaina, ubicat a a 2.700 metres d’altitud dins d’una Reserva de la Biosfera; el Pont Tibetà de Canillo, un dels més llargs del món amb 603 metres, i suspès sobre una alçada de 158 metres. Aquest estiu incorporarà el puenting com a proposta per als més atrevits; el Mirador del Roc del Quer, de més de 20 metres de llarg, parcialment transparent i suspès al buit; les Rutes Macarulla, formada per quatre rutes i dos novetats per recórrer en família amb infants petits, ja que incorporen plans de màgia, jocs, elements amagats i activitats; els Tamarros, el divertit joc per trobar els set personatges mitològics amagats, un a cada parròquia; la proposta Moments, itineraris de benestar per al descobriment personal enmig de la natura. Es divideixen en Som Bosc (autoconeixement), Som Tartera (dinàmiques de grup i team building) i Som Muntanya (per treballar les emocions en família, especialment amb fills adolescents).