REDACCIÓ (Andorra la Vella).- La connexió entre Andorra i la Seu d’Urgell amb autobús experimentarà notables milloresa partir del mes de setembre. Tal com recull l’Agència de Notícies Andorrana (ANA), l’autorització del servei a les empreses Autocars Andorra 2011 i Hispano de Fuentes en Segures Hife, que ha anunciat aquest dimarts al matí el Govern d’Andorra, farà que hi hagi busos cada trenta minuts, a més d’una ampliació d’horaris i un servei de connexions exprés que connectaran les dues estacions, la d’Andorra i la de la Seu, en un temps de vint minuts. A més, es creen nous abonaments.
Cal recordar que el mes de maig, arran de la fallida de Montmantell, que operava el servei, el Govern va autoritzar temporalment a Autocars Andorra 2011 i Hife que oferissin la línia durant tres mesos, mentre es feia “una reflexió sobre la nova autorització”, tal com ha posat en relleu el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que ha reivindicat que aquesta línia de la Seu es considera “estratègica”, ja que la poden arribar a utilitzar “moltes persones” que actualment fan servir el seu vehicle.
El concurs convocat, en el qual s’ha tingut en compte l’opinió de l’associació de transports de passatgers, ha tingut tres empreses interessades i finalment ha estat la unió d’Autocars Andorra 2011 i Hispano de Fuentes en Segures Hife la guanyadora, que començarà a oferir el servei a partir del mes de setembre.
Segons s’ha posat en relleu en la presentació d’aquesta autorització, “gairebé es triplicaran les freqüències actuals”, ja que hi haurà un autobús cada mitja hora, perquè Camino també continuarà oferint la connexió amb la Seu. “Estem molt satisfets amb la nova autorització, ja que superem amb escreix els objectius” marcats, ha emfasitzat el responsable de Transports, que ha detallat també que s’oferirà “amplitud horària” perquè amb la nova proposta el servei entre Andorra i la Seu d’Urgell s’iniciarà a les set del matí i finalitzarà a dos quarts de deu de la nit (excepte els diumenges i festius quan el darrer bus que sortirà d’Andorra ho farà a un quart de nou de la nit). A més, el servei també amplia horari de la Seu d’Urgell cap a Andorra amb el primer bus a dos quarts de set del matí i l’últim a dos quarts de deu de la nit de dilluns a dissabte (els diumenges i festius, començarà a les set i acabarà a les nou).
Tal com s’ha comentat, també hi haurà serveis exprés, pensats especialment “en els treballadors”, tal com ha indicat el cap d’àrea de Transports, Ferran Molí. Seran connexions entre les dues estacions, sense fer cap parada, amb la qual cosa es calcula que tardarà uns vint minuts a fer el trajecte. A més de serveis a les hores punta, també oferirà dues connexions a les quatre i tres quarts de sis de la matinada entre Andorra la Seu, pensant també en les comunicacions amb altres destinacions internacionals que surten d’aquesta darrera estació com per exemple a Lleida, segons ha concretat Molí.
Pel que fa a les millores tarifàries, cal destacar que als usuaris habituals els pot suposar una rebaixa del 6% respecte del preu actual. Una altra novetat és que es creen abonaments trimestrals per a estudiants amb un descompte del 15% i també hi haurà tarifes especials per a famílies monoparentals, nombroses i persones grans.
Altres millores per a l’usuari seran que hi haurà un sistema de venda anticipada a la web i a través d’una aplicació; informació del servei en temps real; wifi als vehicles; la possibilitat de transportar mascotes o el fet que els vehicles siguin accessibles per a persones amb mobilitat reduïda. De fet, Forné ha remarcat que alguns dels criteris “valorables” en l’autorització han estat “les noves freqüències, la proposta per captar nous usuaris i l’eficiència energètica dels vehicles” que han de ser EURO 6 amb una antiguitat màxima de cinc anys.
Forné ha destacat que aquesta nova autorització “no tindrà cap cost per a l’Estat” i ha afegit que entre les dues companyies que operaran aquesta connexió ja hi ha una certa col·laboració com per exemple en la venda de tiquets. Qüestionat sobre les reclamacions que hi ha hagut quant al servei ofert per Hife, ha manifestat que no tenia “massa constància de queixes” i que en tot cas, les freqüències que han promès les hauran de complir.
Tercer vol a Madrid
Preguntat pels mitjans de comunicació sobre el tercer vol a Madrid des de l’aeroport de la Seu, Forné ha respost que “podria ser que sí o podria ser que no” es posés en marxa, ja que també hi ha altres destinacions sobre la taula com les de París, Londres o Palma i ha manifestat que s’ha d’avaluar molt bé perquè “el cost és elevat i les finances públiques no són il·limitades, per tant, hem d’escollir molt bé”.
D’aquesta manera, ha remarcat que al setembre s’haurà de valorar aquesta nova ruta que en tot cas ja es posaria en marxa a partir del mes de gener. “Cada vol que es fa té un cost per al Govern”, ha manifestat, i ha afegit que tot i que “inicialment es va parlar” de la implicació del sector privat en la cobertura econòmica d’aquesta nova ruta les converses de moment “no han arribat a bon port” i, per tant, Andorra Turisme resta pendent de reprendre les converses per veure quina pot ser la seva participació.
El secretari d’Estat de Transports també ha manifestat que des que el ministre de Turisme, Jordi Torres, va mantenir una conversa amb Air Nostrum arran de les anul·lacions de vols sembla que no hi ha hagut “cap anul·lació més”. “Ara penso que el servei s’està donant de forma adequada”, ha afegit, posant en relleu que des de l’executiu es considera que és “una primera experiència” que ha permès establir noves rutes entre Madrid i Andorra i, per tant, estan “orgullosos” que s’hagi aconseguit, si bé ha admès que sempre es poden fer millores.
Transport segregat
Finalment, quant a l’estudi sobre el tramvia que reclama AndRail, el responsable de Transports ha posat en relleu que abans de finals d’any se’n farà un sobre el transport segregat, no només sobre el tramvia. En aquest sentit, ha recordat que ja es compta amb una partida per fer aquesta anàlisi en el pressupost d’aquest 2023 i que l’avaluació no està limitada només al tramvia sinó als diferents transports segregats que es poden implantar al país, per mirar de trobar “la millor alternativa”.