M.B.F. (La Pobla de Segur).- La línia de tren entre Lleida i la Pobla de Segur comptarà amb una freqüència més al migdia, tots els dies feiners. La mesura entrarà en funcionament el mes d’abril, tal com s’ha anunciat durant la reunió de la Comissió de seguiment de la línia, celebrada aquest dimarts al migdia a la Pobla de Segur. En aquest marc també s’ha donat a conèixer que el primer tren que surt al matí des de la població pallaresa ho farà un quart d’hora abans per poder enllaçar amb l’AVE a l’estació de Lleida-Pirineus, una mesura que també s’aplicarà tots els dies feiners a partir de l’abril.
Concretament, es duran a terme els següents ajustos horaris: s’avançarà 15 minuts, a les 4.59h, l’hora de sortida del primer tren de Lleida a la Pobla de Segur i s’avançarà també 15 minuts el tren que surt de Lleida a les 7.47h per connectar amb el tren d’alta velocitat Avant amb origen a Barcelona. L’avançament de l’hora de sortida del primer tren de Lleida, a les 4.59h, també implicarà que el primer tren des de la Pobla de Segur arribi a Lleida 15 minuts abans, a les 8.26h, perquè les persones puguin iniciar l’activitat a les 9 h.
Nou tren al migdia
D’altra banda, els dos trens que fins ara circulaven entre Lleida i Balaguer al migdia, perllongaran el seu trajecte amb origen i destinació la Pobla de Segur. Així doncs, sortiran de Lleida a les 13.39h i de La Pobla de Segur a les 13h. Fins ara ho feien a les 13.30h de Lleida i a les 14.08h de Balaguer.
Des del Govern han explicat que totes aquestes actuacions de millora donen resposta a les diferents propostes i aportacions realitzades en la darrera Comissió de Seguiment i en l’última Comissió d’Usuaris i Promotors, on es van debatre les aportacions dels ajuntaments de Tremp, Balaguer i la Pobla de Segur, així com de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i del sindicat CCOO a Lleida.
La proposta que s’ha sotmès aquest dimarts a valoració per part de la Comissió és fruit de l’anàlisi que ha fet Ferrocarrils de la demanda que podia suposar cadascuna de les millores proposades. La companyia n’ha valorat també les implicacions en termes de nous ingressos, de cost i d’oportunitat. Així, s’espera que aquestes mesures permetin captar un increment de demanda de 32.760 viatges/any.
Xifres de viatgers a l’alça
Durant la Comissió de Seguiment, Ferrocarrils també ha presentat els resultats de l’any 2022 en termes de demanda, qualitat del servei, inversions executades i tancament de la temporada del Tren dels Llacs.
L’any passat, la línia Lleida-La Pobla de Segur va assolir els millors resultats des del 2016, primer any d’explotació del servei ferroviari per part de Ferrocarrils, i va superar les xifres prepandèmia. Així, durant el 2022 es van realitzar 278.000 viatges, un 34% més que l’any anterior i un 10,5% més que el 2019.
Els principals indicadors de qualitat del servei de Ferrocarrils a la línia Lleida – La Pobla de Segur també van assolir valors molt elevats. L’Índex de Control de Qualitat, que permet controlar diàriament i de manera objectiva el grau de compliment del servei real respecte al servei programat, va ser d’un 99,61% a la línia; i l’Índex de Satisfacció, mesurat a partir d’enquestes, es va situar en els 79 punts, el millor de totes les línies de Ferrocarrils. Pel que fa a la puntualitat s’ha situat en el 99,41%.
Les inversions realitzades a la línia durant el 2022 es van xifrar en 12,09 milions d’euros entre infraestructura (71%), material mòbil (22%), senyalització i comunicacions (5%) i altres (2%). Les actuacions en infraestructura es van centrar en l’eliminació de passos a nivell, el reforç d’estructures de contenció en vessants, la rehabilitació de ponts i la renovació de la via.
El Tren dels llacs tornarà el 22 d’abril
Pel que fa al Tren dels Llacs, l’any passat es va tancar amb 5.820 persones visitants entre les circulacions del tren històric i del panoràmic. Aquest any, està previst que comenci la temporada el 22 d’abril i la finalitzi el 28 d’octubre.
La Comissió de Seguiment celebrada aquest dimarts ha comptat amb la participació de representants del Departament de Territori i la Direcció General de Polítiques de Muntanya; de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, dels ajuntaments de Lleida, Balaguer, La Pobla de Segur i Tremp; dels consells comarcals del Segrià, la Noguera, el Pallars Jussà i el Pallars Sobirà i de la Diputació de Lleida; així com de les delegacions territorials de Lleida i l’Alt Pirineu i l’Aran i de les organitzacions sindicals CCOO i UGT a Lleida.