I.P. (Madrid).– Aquest dimecres a la tarda l’empresa que gestiona la llicència del primer casino d’Andorra ha anunciat la data per a la inauguració del complex Unnic per al pròxim dissabte 4 de març. La notificació s’ha realitzat en un acte a Fitur, la Fira Internacional del Turisme, que s’està celebrant aquesta setmana a Madrid.
El conseller delegat de Jocs S.A., Marc Martos, ha estat l’encarregat de dur a terme la presentació del projecte, que s’ha convertit en un dels principals atractius dels quals es donen a conèixer dins de l’estand d’Andorra Turisme a Fitur. En l’acte, Martos ha descrit els diferents espais d’Unnic, destacant l’oferta de restauració, el bar de temàtica esportiva i les zones del casino, amb màquines a la planta inferior i una sala de pòker i altres jocs, amb component VIP, a la part alta de la tercera planta de l’edifici.
Martos ha confirmat la data d’obertura, que es produirà just abans de vèncer la pròrroga que el Govern d’Andorra havia concedit a la guanyadora del concurs. L’endarreriment es va produir perquè els socis d’Unnic van decidir esperar a tenir-ho tot a punt, en comptes d’obrir les instal·lacions per fases. Per tant, a partir del dia 4 el públic podrà accedir a tota l’oferta de restauració, lleure i jocs que s’està ultimant a l’edifici del carrer Prat de la Creu. Tanmateix, no hi ha previst cap activitat especial per a aquell dia, més enllà de l’acte institucional de l’obertura.
La presentació d’Unnic a Fitur ha generat una gran expectació i ha desbordat la capacitat de l’estand d’Andorra Turisme, amb l’assistència de prop de mig centenar de persones. “Després de la presentació ens ha felicitat molta gent, estem parlant d’un projecte que no té precedents, molta gent l’està esperant. Aquí ja hem ensenyat unes fotos i uns renders, però tinc molta il·lusió perquè quan entrin a Unnic veuran un centre d’oci espectacular”, ha apuntat Martos.
Amb “molts nervis” i amb les bones sensacions rebudes a Fitur, el casino encara la recta final abans de l’obertura. Unnic es presenta com la novetat turística més destacada per al 2023 al Principat, però no l’única: “Andorra Turisme està fent una tasca espectacular i així es veu a l’estand, hi ha una expectació brutal, per Unnic, l’hoteleria que s’ha presentat, les estacions d’esquí… Tenim un país fantàstic”, ha elogiat Martos.
L’empresa assenyala el paper estratègic que tindrà aquest projecte, com a impuls al sector turístic, amb capacitat desestacionalitzadora i que farà de reclam per als mercats d’Espanya i França, de Portugal, el Regne Unit i fins i tot aspira a aconseguir visitants d’Àsia.
Turisme de natura sense oblidar el component urbà
Per la seva banda, el director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, ha destacat aquest complex, juntament amb l’espectacle exclusiu de Cirque du Soleil al mes de juliol, com alguns dels elements distintius de l’oferta turística del país. També ha remarcat que hi juguen un paper central les cites esportives, amb competicions tan importants com la Copa del Món de BTT i les finals de la Copa del Món d’Esquí Alpí que se celebrarà a Grandvalira el pròxim mes de març. I un esport que ha agafat embranzida els darrers anys, el del ciclisme, ja que Andorra acollirà l’arribada i sortida d’etapes de la Vuelta, que “estén molt el vincle amb el món del ciclisme”, ha constatat Budzaku en declaracions a aquest mitjà. “Considerem Andorra com una destinació per a professionals i també per diferenciar amb la resta d’ofertes que hi ha, és un lloc perfecte per al cicloturisme i per això l’estem potenciant”, ha reblat.
També ha assegurat que la sostenibilitat és una preocupació molt present per a l’organisme de Govern, “perquè el 90% del territori d’Andorra és natura”, ha apuntat Budzaku. “Tots els projectes tenen un vincle amb el medi ambient i la sostenibilitat i protecció de la natura”. Un exemple que ha destacat és l’acord amb National Geographic, que enguany es revalidarà. A més, ha apuntat que “el turisme urbà el teníem oblidat, però hem de potenciar que a Andorra pots veure un país sencer com si fos una ciutat, i amb el valor d’una part urbana que cuida la natura”.
Aquesta presentació de l’oferta turística del Principat a Fitur es produeix en un moment dolç per al sector: aquesta edició de la fira serà la primera que recuperarà les xifres de participació prepandèmia. Andorra també celebra unes xifres extraordinàries. “L’any 2022 va ser un any molt millor del que esperàvem, honestament, perquè vam generar més de 10 milions de pernoctacions, un rècord per a Andorra. Com a referència, fa vuit anys estàvem a 6,5 milions de pernoctacions, és a dir que en sis o set anys hem fet més de 4 milions de pernoctacions extra, i amb una situació delicada”, ha explicat Budzaku. “El 2023 esperem mantenir aquest nivell. Òbviament, aquest creixement és impossible de mantenir per sempre, tenim 8,2 milions de visitants i cada vegada busquem més turisme de qualitat, amb més pernoctacions”, ha afegit.
El responsable d’Andorra Turisme també ha recordat que “més del 50% del nostre PIB està vinculat, directament o indirectament, al turisme”. “La perspectiva és molt positiva”, ha afegit, tenint en compte només les dues primeres setmanes de gener, on s’ha registrat un increment de visitants de més del 10%. “Però depenem de tants factors, com la pandèmia, el canvi climàtic, la guerra… Hem de ser optimistes i esperem que tinguem un molt bon any”, ha conclòs.