JUDIT PUJOL ODÉN (La Seu d’Urgell).- El llibre El renaixement de l’acordió diatònic a Catalunya des de l’Alt Urgell dona per finalitzada una recerca que l’etnomusicòleg, Artur Blasco, ha fet al llarg dels darrers cinquanta-set anys. En les més de 500 pàgines amb les quals compta el volum, s’hi recullen un centenar d’entrevistes, enregistraments sonors, fotografies i altres documents, tot relacionat amb l’instrument.
L’obra s’ha presentat aquest divendres en una sala Sant Domènec de la Seu d’Urgell plena de gom a gom. Blasco ha remarcat que “em vaig dedicar a investigar, a fer treballs de camp, i he estat dos terços de la meva vida dedicats a això”. També ha admès que “vaig dubtar molt d’editar aquest llibre, però abans que les rates es mengessin aquesta informació, guardada en caixes a les golfes de casa, vaig decidir dedicar-m’hi, i he estat dos anys treballant-hi intensament”.
L’autor afirma en el llibre que l’Alt Urgell és l’única comarca on mai s’ha deixat de tocar l’acordió diatònic, lloc des d’on se’n va impulsar el seu renaixement. Blasco va escoltar per primera vegada l’instrument en el vaixell bacallaner on treballava i, més endavant, el va tornar a sentir al passeig de la Seu d’Urgell.
Va ser en aquell moment, quan va començar la seva recerca sobre l’acordió diatònic. El musicòleg també ha explicat que “cap tractat de música ho ha dit mai, però hi dic jo: l’acordió és un instrument revolucionari, perquè va canviar les relacions socials de totes les col·lectivitats rurals, d’aquí i de tot Europa, i quan els emigrants europeus van anar a Amèrica, va canviar la vida social i d’esbargiment”.
En el llibre també s’explica la creació del Museu de l’Acordió a Arsèguel, així com de la Trobada amb els Acordionistes del Pirineu, que actualment dirigeix.