REDACCIÓ.- El departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha adjudicat la redacció de l’estudi de viabilitat d’una nova línia ferroviària que connecti Andorra i la Seu d’Urgell amb la línia R3 a l’estació d’Urtx-Alp. L’objectiu és analitzar una nova connexió ferroviària a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei ferroviari entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra, convertint l’estació cerdana en una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa.
Tal com ja s’havia explicat, la longitud aproximada del nou traçat seria d’uns 57 quilòmetres. El tram català, a banda d’enllaçar la Seu d’Urgell amb Andorra, transcorreria per la vall del Segre fins a Alp, connectant la línia ja existent i permetent, així, l’enllaç tant amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França.
Per a una bona connexió amb Barcelona caldria, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts d’encreuament. El traçat contemplarà dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp. El tram Andorrà hauria de connectar Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.
L’estudi, amb un termini de redacció de vuit mesos, s’ha adjudicat a Meta Engineering per un import de 120.000 euros i ha d’incloure una estimació del cost d’execució del projecte, la proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris.
L’impuls d’aquest informe respon a la voluntat de la Generalitat de “configurar la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat que necessitaran la configuració de transports amb una visió diferent de la visió tradicional que considera, principalment, la radialitat vers la gran regió metropolitana”, tal com han explicat des del Govern.