G.L.T. (La Seu d’Urgell).- La Sindicatura de Comptes ha emès un informe relatiu a l’any 2019 on constata algunes irregularitats en qüestions de despeses del Consell Comarcal de l’Alt Urgell. El document apunta, entre altres, que “no es van formalitzar dos contractes que ascendien a 390.000 euros”. Aquests corresponien, d’una banda, a la gestió dels serveis de cuina i monitoratge del menjador escolar, a l’empresa pública Iniciatives Alt Urgell, per valor de 222.917 euros, i, de l’altra a la gestió de l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR) de Montferrer, per valor de 167.613 euros.
En aquest sentit, la Sindicatura assegura que cap dels dos contractes “consten formalitzats en cap document on constin les condicions de l’encàrrec ni els preus establerts”. Pel que fa al cas del menjador, assegura que “no ha estat ni degudament aprovat per l’òrgan competent”. En relació a l’EDAR de Montferrer, l’ens fiscalitzador remarca que el Consell va fer efectiu a l’adjudicatari del contracte per al subministrament d’un decantador de fangs el pagament d’una bestreta del 40% de l’import total, “sense que això estigués previst en el contracte”.
Des del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, però, responen que “els serveis jurídics del Consell Comarcal consideren que és un encàrrec a mitjans propis, atès que IAUSA és 100% de capital comarcal i les decisions han estat aprovades pel ple en funcions de Junta General de la societat”. Tot plegat, ho argumenten en diverses de les al·legacions presentades, tal com han deixat clar aquest divendres.
Contractes menors
A banda, en el seu informe, la Sindicatura també apunta que el Consell Comarcal hauria contractat “diversos serveis mitjançant contractes menors que no apareixen en el llistat”. A més, constata que d’altres es van fraccionar “indegudament”, un fet que incompleix la Llei de contractes del sector públic.
En aquest sentit, assenyala que alguns d’aquests contractes serien referents a serveis de manteniment, electricitat, compra de materials, formació o redacció de memòries, que no consten al llistat de contractes menors. La Sindicatura considera que en alguns casos no s’haurien hagut de tramitar com a contractes menors sinó com a un únic contracte, en tractar-se de “contractacions successives per cobrir necessitats recurrents o previsibles”.
Tot plegat, considera l’informe, “ha donat com a resultat l’elusió dels requisits de publicitat o els relatius als procediments d’adjudicació que haurien correspost”. Això, afegeix, constitueix un “fraccionament indegut del contracte i, en conseqüència, un incompliment dels articles 99.2 i 118.3 de la Llei de contractes del sector públic”.
CAP d’Oliana
El document també assenyala que el Consell Comarcal és propietari del Centre d’Atenció Primària (CAP) d’Oliana, que és utilitzat pel Servei Català de la Salut, sense que consti cap contraprestació econòmica ni cap contracte de cessió d’ús. A més, constata que no s’ha actualitzat l’inventari de béns del Consell Comarcal des de l’any 2009, de manera que no es pot fer de forma correcta la valoració dels elements de l’immobilitzat a 31 de desembre del 2019.
Davant d’aquestes i altres situacions, l’informe, que es pot consultar en aquest enllaç, fa un seguit de recomanacions per tal de revertir-les.