El Govern, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha licitat la redacció de quatre documents per analitzar la factibilitat de quatre noves línies de tren-tramvia en diversos punts del país: el Pirineu, les Terres de l’Ebre, el Bages, la Costa Brava. Aquests informes determinaran les potencialitats de les diverses xarxes tramviàries analitzades per tal d’incloure-les, si s’escau, en els diferents planejaments territorials.
L’impuls d’aquests informes respon a la voluntat del Govern de configurar la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat que necessitaran la configuració de transports amb una visió diferent de la tradicional que considera, principalment, la radialitat vers la gran regió metropolitana. En tots els casos, es realitzarà una estimació del cost d’execució del projecte, la proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris del servei.
Pel que fa al cas del Pirineu, la línia tindria una longitud aproximada de 57 km. Així, s’analitzarà el traçat de connexió transpirinenca entre Andorra, la Seu d’Urgell i Alp, amb l’objectiu d’establir una connexió ferroviària a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, crear un nou servei ferroviari entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra, convertint l’estació d’Alp en una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa.
El tram català, a banda d’enllaçar la Seu d’Urgell amb Andorra, transcorreria per la vall del Segre fins a l’estació d’Urtx-Alp, connectant la línia ja existent i permetent, així, l’enllaç tant amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França. Per a una bona connexió amb Barcelona caldrà, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts de creuament. El traçat contemplarà dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp.
L’import de licitació de l’estudi és de 171.000 euros. El termini de redacció de les anàlisis és de 9 mesos, excepte la de la Costa Brava, que és de 12.