La Direcció General de Patrimoni ha posat en marxa el procés per declarar Bé Cultural d’Interès Nacional el tren de Capdella, el carrilet popularment conegut com ‘la Rubia’. Aliè a aquesta candidatura, el tren, format per una locomotora dièsel i una vagoneta, segueix a l’exterior de la Central Hidràulica de Capdella on es pot visitar i forma part del projecte museístic del Museu Hidroelèctric de Capdella.
El tren, propietat de la Fundación Endesa (que el va cedir a l’Ajuntament per al projecte de museïtzació, l’any 2010), va funcionar entre 1951 i 1990 per transportar els materials que calien en les obres d’interconnexió de llacs de la conca superior de la vall de Capdella. Tal com han remarcat des d’Endesa, ara, el fet de ser considerat per esdevenir Bé Cultural d’Interès Nacional, “posa de nou de relleu la importància i el vincle de la història de les centrals hidràuliques en l’esdevenir social i econòmic de la vall Fosca, tant en el passat com en el present”.
La història del tren de Capdella es remunta, en realitat, a l’any 1911. Llavors no existien els motors dièsel i el carrilet funcionava a través d’unes plataformes tirades per mules que transcorrien per una via d’uns 60 centímetres d’amplitud, tipus Decauville, que anava des de la cambra d’aigua del Cap de la Serra, punt final del funicular, fins a l’Estany Gento. Un recorregut de gairebé 5 quilòmetres que transcorria per sobre del canal que duia l’aigua, a més d’un metre i mig sota terra per evitar la congelació a l’hivern. I és que tot plegat es troba a 2.000 metres d’altitud.
Va ser l’any 1951 quan es va substituir per una vagoneta amb una locomotora dièsel per transportar les persones que mantenien les instal·lacions, amb la que va funcionar fins a l’any 1990, moment en què es va posar en servei el telefèric de Sallente-Estany Gento.
I per què se li deia ‘la Rubia’? Doncs perquè originàriament, la vagoneta era de color groc, fet que feia que als tècnics i visitants els recordés als taxis de fusta que hi havia a la ciutat de Barcelona, i per similitud van començar a dir-li ‘la Rubia’, un nom que s’ha quedat.
Actualment està exposat al recinte exterior del Museu Hidroelèctric de Capdella, dins de la central hidràulica, i es pot visitar. Forma part del conjunt dedicat als sistemes de transport, dins el qual també està exposat el funicular que pujava fins a la cambra d’aigua i les vagonetes que arrossegava.
Al Museu Hidroelèctric de Capdella s’expliquen tots els sistemes de transport que es van utilitzar per portar material, maquinària i persones fins a la Vall Fosca i els estanys. Al recinte exterior del museu i a tocar de la central hidroelèctrica, hi ha un espai dedicat als transports, on a més de la Rubia, s’exposa el funicular i les vagonetes que circulaven pel carrilet d’Estany Gento.
Precursor del futur Tren dels cims
Cal recordar que actualment s’està treballant per posar en marxa un trenet turístic en aquest mateix traçat que seguia ‘la Rubia’. Es tracta del Tren dels cims, un projecte que impulsen Pallars Actiu, l’Ajuntament de la Torre de Capdella, Ferrocarrils de la Generalitat i el mateix Govern. De moment, es troba en fase de redacció el projecte de l’obra.