Cerdanya ha posat en marxa un projecte pioner als centres educatius. Es tracta del ‘Som com Som’, un projecte preventiu i comunitari que neix amb la voluntat de tractar una matèria poc treballada a les aules: l’educació afectiva i sexual. A través de diferents xerrades, tallers i formacions, es vol promoure un desenvolupament afectiu i sexual segur, sa i integrador; es pretén apropar la prevenció a tota la comunitat; i evitar o detectar casos d’abusos sexuals, entre altres objectius.
I això es fa des de diferents vessants, ja que el projecte compta amb la implicació de professionals sanitaris, psicòlegs, mestres, tècnics de joventut i també dels Mossos d’Esquadra. El fet d’haver aconseguit la coordinació de tots ells i poder oferir un projecte continuista des de P3 fins a 4t d’ESO, l’ha convertit en una iniciativa capdavantera.
La psicòloga i coordinadora del CDIAP Cerdanya, Montse Segura, explica que “normalment tots anàvem a fer xerrades ara aquí ara allà, i ara, en fer-ho de forma coordinada, ens organitzem i tots els alumnes reben la mateixa formació independentment d’on vagin i ens van veient a tots els professionals que ens anem adaptant a la seva edat evolutiva però parlant sempre del mateix”. Així, ha remarcat que “cada vegada aprofundim més en els temes i tractem les seves pors, preocupacions i curiositats”.
Per tot plegat, Segura considera que aquest “pot ser un bon model a seguir per no punxar en aquesta comunicació afectiva”. A més, ha posat en valor que “també arribem als pares, per tal que tots ens formem en aquest tema, perquè a la llarga puguem prevenir”.
El projecte va començar a principis del curs escolar amb els alumnes d’Educació Infantil i Primària i aquest segon trimestre les sessions es porten a terme a Secundària. Als més petits se’ls parla d’estereotips de gènere, de respecte, de diversitat i de tolerància. També dels secrets bons i dels dolents, dels que s’han d’explicar. Quan són més grans els conceptes evolucionen i es parla obertament de sexualitat saludable, de tabús o de la importància de conèixer-se un mateix.
Posteriorment, s’ofereixen sessions amb els pares i mares per explicar-los el contingut que han tractat i resoldre els dubtes que puguin tenir en aquesta matèria. A banda dels alumnes i famílies, 150 professors, monitors de menjador i professionals del lleure s’han inscrit a les formacions que es duran a terme al tercer trimestre. Tot plegat per ser agents protectors de la infància i l’adolescència.
‘Som com som’ ha nascut amb la intenció de perdurar en el temps i formar part del programa educatiu dels centres cerdans. Les accions formatives i els materials del projecte han estat subvencionats per Consell Comarcal de Cerdanya, a través dels programes de prevenció del SIAD (Servei d’Informació i atenció a les dones).