El Parc Natural de l’Alt Pirineu ha començat a treballar per endreçar i restaurar la zona que hi ha al voltant del cap del port del Cantó. Tal com ha explicat el parc a través de les xarxes socials, en aquests moments el cap del port “és un espai degradat degut a la circulació i l’aparcament dels vehicles, sense cap ordre ni concert”.
Per mirar de posar-hi remei, aquest dilluns els responsables del parc s’han reunit amb els tres ajuntaments que conflueixen al cap del port, els de Montferrer i Castellbò i les Valls d’Aguilar, a l’Alt Urgell, i el de Soriguera, al Pallars Sobirà; així com amb representants dels consells comarcals de l’Alt Urgell i el Pallars Sobirà.
El director del Parc Natural de l’Alt Pirineu, Marc Garriga, ha explicat a aquest mitjà que “la idea és ordenar la circulació i marcar les places d’aparcament, perquè la gent no aparqui al mig de l’àrea d’esbarjo ni entri amb el vehicle a dins del prat”. En aquest sentit, ha apuntat que “la presència de vehicles ha anat erosionant el terreny i ha degradat la zona”. El fet és que, durant tot l’any, el cap del port del Cantó és punt de parada freqüentat per molts visitants que circulen per la zona i s’hi aturen per gaudir de les vistes.
A més, i aprofitant aquesta bona situació geogràfica, també es vol millorar la informació oferta als visitants i crear un mirador panoràmic a uns 150 metres del cap del port. Garriga ha destacat que l’espai és força atractiu, ja que ofereix vistes panoràmiques de les dues vessants, la pallaresa i l’alturgellenca, i que s’hi pot arribar fàcilment, fent una petita passejada fins a un turó proper. A més, també s’hi vol habilitar un mirador astronòmic, aprofitant la baixa contaminació lumínica de la zona. Aquesta darrera actuació, justament, està contemplada al Pla d’actuacions per a la declaració de Punt de referència de qualitat lumínica al Parc Natural de l’Alt Pirineu, aprovat en la darrera Junta rectora, celebrada aquest passat dimecres.
Per poder dur a terme tot aquest projecte, cal demanar permís a Carreteres de l’Estat, ja que la via que hi passa és l’N-260, l’Eix Pirinenc, que és de titularitat estatal. A més, a la zona hi conflueixen els tres municipis abans citats, de manera que cal treballar amb tots ells. “La idea és començar a redactar el projecte aquest any i mirar de poder-lo executar l’any que ve des del Parc Natural”, ha indicat Garriga.