REDACCIÓ (Tremp).- L’Espai Cultural La Lira de Tremp ha acollit aquest dilluns, la inauguració, per part de la Universitat de Lleida, del curs acadèmic del grau d’Infermeria a Tremp, que s’imparteix per primera vegada a la capital del Pallars Jussà. Un total de 22 estudiants han «estrenat» aquests estudis en una Unitat Docent provisional ubicada a l’institut de secundària on també s’imparteixen cicles formatius de Grau Mitjà i Grau Superior de l’àmbit sanitari. L’aula definitiva està prevista als voltants de l’Hospital Comarcal del Pallars, un dels centres on l’alumnat fa les pràctiques. També en realitzen a la Fundació Sant Hospital de la Seu d’Urgell, l’Hospital de Cerdanya, l’Espitau Val d’Aran, centres d’atenció primària, les emergències de muntanya i altres dispositius assistencials.
Jaume Puy, rector de la UdL, ha volgut remarcar que «la UdL, com a universitat pròpia d’aquest territori, ha treballat dissenyant un programa que, amb les característiques de l’entorn, garanteixi la qualitat de la formació que avui s’inicia». I ha afegit que «avui Tremp, en col·laboració amb la resta de territoris del Pirineu, passa a ser seu de la Universitat de Lleida i amb això, el sistema universitari català fa un pas més en la seva descentralització». «L’estructura que inaugurem avui ens ha d’ajudar a crear, retenir i atraure talent a les terres del Pirineu», ha conclòs el rector.

En la mateixa línia s’ha centrat la lliçó magistral, que ha anat a càrrec de qui fou consellera de Salut entre els anys 2003 i 2010, Marina Geli i Fàbrega; metgessa i actualment directora general de la Facultat de Medicina i coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials de la UVic-UCC. En una xerrada titulada Universitat i equilibri territorial, Geli ha defensat la necessitat de fer «discriminació positiva davant el despoblament rural», subratllant que el 18% del territori només compta amb el 0’1% de la població.
L’exconsellera ha parlat de la necessitat de captar i retenir professionals a la regió sanitària de l’Alt Pirineu i Aran, que actualment presta servei a 73.316 persones. «És un debat de país perquè el Pirineu sol no se’n sortirà», ha afirmat. «Universitat vol dir docència, recerca, innovació i transferència», ha recordat Marina Geli, qui també ha volgut enaltir la figura de les infermeres com a peces bàsiques en l’engranatge del sistema sanitari.
La degana de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia de la UdL, Judith Roca, ha agraït aquesta sensibilitat i reconeixement de Marina Geli cap a la seva professió. També ha recordat que la Unitat Docent de Tremp va néixer ja fa tres anys «amb alumnes voluntaris de quart curs» i que ha servit per implantar «un model docent únic d’infermeria generalista adaptada al territori». En aquest sentit, ha agraït a l’estudiantat la seva aposta pel Pirineu «tot i tenir nota per anar a altres Facultats, fins i tot de l’àrea metropolitana».
El director general d’Universitats, Miquel Soriano, ha insistit que «aquest campus de Tremp és un magnífic exemple de reequilibri territorial», ja que ofereix oportunitats formatives i és «una aposta pel futur del territori, reforçant el teixit social i econòmic». Juntament amb els estudis d’INEFC a La Seu d’Urgell, ha dit, demostra la mirada d’una «universitat policèntrica amb centres especialitzats en zones de muntanya i comarques rurals».




