Close Menu
    Més notícies

    Iniciatives pirinenques entre les premiades als “Projectes Arrelament al Territori”

    desembre 12, 2025

    Rialp reobrirà definitivament al febrer l’accés a Escàs i Caregue després de l’esllavissada de l’agost

    desembre 12, 2025

    Quan el món trontolla

    desembre 12, 2025

    El Concurs Escolar de Nadales de l’Alt Urgell compta amb més de 1.800 treballs presentats

    desembre 12, 2025

    Junts exigeix agilitat perquè els pirinencs puguin utilitzar més serveis de l’hospital d’Andorra

    desembre 12, 2025

    Un èxit espaterrant!

    desembre 12, 2025
    Facebook X (Twitter) LinkedIn WhatsApp
    Últimes notícies:
    • Iniciatives pirinenques entre les premiades als “Projectes Arrelament al Territori”
    • Rialp reobrirà definitivament al febrer l’accés a Escàs i Caregue després de l’esllavissada de l’agost
    • Quan el món trontolla
    • El Concurs Escolar de Nadales de l’Alt Urgell compta amb més de 1.800 treballs presentats
    • Junts exigeix agilitat perquè els pirinencs puguin utilitzar més serveis de l’hospital d’Andorra
    • Un èxit espaterrant!
    • El màster en Gestió d’Àrees de Muntanya celebra el dia Mundial de les Muntanyes a Prat de Cadí
    • El projecte Tió solidari de l’escola Mossèn Albert Vives de la Seu recull 480 kg d’aliments
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Successos
    • Medi ambient
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • agenda
    • Opinió
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    Home»Opinió»Protegim els pobles i el territori
    Opinió

    Protegim els pobles i el territori

    maig 26, 2025
    Mireia Barés

    MIREIA BARÉS*.- En un context on la preocupació pel despoblament rural és a l’ordre del dia, és un fet innegable que les escoles rurals són la peça clau per a la supervivència dels petits pobles: tenen un important paper de dinamització de la vida i de punt de trobada del poble, són una part fonamental per a l’arrelament al territori i d’aquestes se’n desprenen unes sinergies d’ensenyament i aprenentatge que no tan sols es queden dins de l’escola, sinó que travessen els seus murs cap a la resta de la comunitat i veïnat.

    Les característiques d’aquestes escoles ―petites, de poble i públiques― aporten un riquesa incalculable tant pel que fa les oportunitats educatives com per la proximitat amb les famílies i tota la comunitat que les envolta gràcies a la seva petita dimensió, que fa que tot tipus de vincle sigui més proper i estret.

    Encara que tots aquests valors que caracteritzen l’escola rural siguin molt positius i que per tant, semblaria lògic que des de les institucions ―la Generalitat de Catalunya i en conseqüència, el Departament d’Educació i Formació Professional― fessin una aposta real per implementar polítiques que garanteixin la seva continuïtat, l’escenari que vivim a les escoles rurals és ben diferent i a continuació pretenc posar sobre la taula algunes qüestions que ens envolten i que afecten el nostre dia a dia.

    Per començar, cal explicar que les escoles rurals patim infrafinançament. Ser una escola petita no vol dir no tenir despeses, sinó el contrari; de vegades, pel fet de ser menys alumnat les despeses per alumne s’incrementen i molts cops són les famílies les que han d’assumir els costos d’aquest infrafinançament. Les escoles rurals necessitem un finançament real, digne i que s’ajusti a la nostra realitat.

    Les escoles rurals patim infrafinançament. Ser una escola petita no vol dir no tenir despeses, sinó el contrari; de vegades, pel fet de ser menys alumnat les despeses per alumne s’incrementen i molts cops són les famílies les que han d’assumir els costos d’aquest infrafinançament

    També ens veiem afectades per una sobresaturació de càrrecs, fent que una docent hagi d’assumir més d’un càrrec pel fet de ser un claustre petit. Hi ha docents realitzant tasques de direcció i secretaria alhora. I la solució d’això no passa per tenir més hores de despatx, sinó per dotar-nos d’hores de personal administratiu que puguin descarregar d’aquestes tasques a les docents.

    Els nostres claustres són inestables, amb canvis constants, on la continuïtat de les docents depenen del nombre de matriculats. Cal fer una previsió a llarg termini que no depengui del nombre de matrícules: tenir un claustre estable significa cohesió, solidesa i possibilitat de consolidació dels projectes educatius. A més a més, dins dels nostres claustres tenim docents itinerants havent de batallar mes rere mes perquè se’ls pagui el desplaçament entre les escoles de la ZER, fet que es suma a les piruetes de nomenclatures i traves burocràtiques per justificar el desplaçament i els intents de retallar pagaments de quilòmetres (només es paga l’anada i no la tornada).

    Finalment, també cal explicar la realitat de les escoles rurals amb línia de llar d’infants, on les educadores sovint han de realitzar tasques que no corresponen a la categoria per la qual van ser nomenades, la qual cosa implica una manca de reconeixement econòmic i professional que no es correspon amb les seves funcions reals.

    De manera global i sense entrar en especificitats concretes de cada escola, aquestes són algunes característiques que plasmen les realitats de les escoles rurals. Unes realitats complexes i que sense cap dubte s’han de revertir. Perquè mantenir, cuidar i valorar l’escola rural no tan sols és garantir l’accés a l’educació, sinó que també significa enfortir i revitalitzar la vida als petits pobles. * Mesetra a l’Escola d’Espluga de Serra (Pallars Jussà).

    despoblament educació Escoles rurals finançament Mireia Barés
    Share. Facebook WhatsApp Twitter Email LinkedIn Telegram

    TAMBÉ ET POT INTERESSAR

    Quan el món trontolla

    desembre 12, 2025

    El Concurs Escolar de Nadales de l’Alt Urgell compta amb més de 1.800 treballs presentats

    desembre 12, 2025

    Un èxit espaterrant!

    desembre 12, 2025
    Segueix-nos
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    La teva opinió importa

    Aprofitaràs les primeres setmanes d'obertura de les estacions per anar a esquiar?
    16 Vots
    Vota

    Som el nou diari digital de l’Alt Pirineu. T’apropem l’actualitat de l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, Cerdanya i els Pallars Jussà i Sobirà.

    Email : mbellera@cadenapirenaica.com
    Contacte: +34 653 14 37 29

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    últimes notícies

    Iniciatives pirinenques entre les premiades als “Projectes Arrelament al Territori”

    desembre 12, 2025

    Rialp reobrirà definitivament al febrer l’accés a Escàs i Caregue després de l’esllavissada de l’agost

    desembre 12, 2025

    El Concurs Escolar de Nadales de l’Alt Urgell compta amb més de 1.800 treballs presentats

    desembre 12, 2025
    Publicacions més vistes

    Rescaten dues famílies que feien barranquisme a Bóixols perquè els nens no podien continuar per cansament i fred

    maig 13, 202317.968

    Denuncien l’obertura d’una pista de més de 300 metres de llarg en una zona boscosa protegida de Coll de Nargó

    setembre 5, 202317.127

    Un veí de Puigcerdà deixa en herència 7,2 MEUR a la Residència i a l’Hospital de Cerdanya

    desembre 20, 20229.409
    Pirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    • Avís legal
    • Cookies
    © 2025 Pirineus Digital - Cadena Pirenaica.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.