REDACCIÓ.- La consellera de Cultura, Natàlia Garriga Ibáñez, i la consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, han presentat aquest dilluns les dades de la 8a edició de la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”. Al conjunt de Catalunya, hi han participat enguany 42.956 infants de 6 anys (enfront dels 39.597 de la passada edició), d’un total de 72.480 censats. Això vol dir que el 59,27% dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. És la dada més positiva des que es va iniciar la campanya, l’any 2016, i supera el percentatge d’infants participants en l’edició del 2022, que va ser de 53,23%. Cal tenir en compte que el 2016 van adquirir un llibre un 38,3% dels infants censats.
A la vegueria de l’Alt Pirineu i Aran, enguany han participat en la campanya 320 infants de 6 anys, d’un cens total de 601. Això vol dir que 53,2% dels nens i les nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. Per comarques, la participació més alta ha estat a l’Alt Urgell, amb un 68,7%, i la més baixa, a l’Aran, amb un 30,7%. Entre els dos extrems, trobem les xifres de l’Alta Ribagorça (48,6% de participació), Cerdanya (44,7%), el Pallars Jussà (53,8%) i el Pallars Sobirà (68,4%); aquesta última, molt propera ja a la de l’Alt Urgell.
La consellera Garriga ha destacat les bones xifres d’enguany i ha afirmat que “cada cop són més els nens i nenes que aprofiten aquesta oportunitat d’iniciar-se en el món del llibre i les llibreries; i és que quan des del Govern diem que tothom ha de tenir accés a la cultura, també ens referim als més petits”.
En aquest sentit, “aquesta campanya també busca que les noves generacions vegin que les llibreries són centres culturals de proximitat, espais de trobada, sempre acollidors i amb uns grans prescriptors, que són els llibreters”, ha reblat. Garriga també ha agraït la feina i els esforços del Gremi de Llibreters. “Sempre és un plaer veure com els nens i nenes gaudeixen de la màgia dels llibres, i aquesta campanya vol plantar una llavor que els faci estimar la lectura”, ha afegit.
Per la seva banda, la consellera d’Educació ha remarcat que, “per despertar el gust per la lectura en l’infant, cal sumar complicitats entre l’escola i l’entorn familiar”. Per aquest motiu, “vam considerar que l’escola podia contribuir a amplificar la campanya; per exemple, demanant als mestres que informessin de la campanya els infants i les famílies o els fessin arribar llistes de recomanacions de possibles llibres per comprar”, ha explicat.
En conjunt, s’han venut un total de 7.091 títols de 424 editorials (enfront dels 5.923 títols de 400 editorials venuts en l’edició del 2022). A més, la principal llengua triada pels infants ha estat el català, amb unes vendes que representen un 73% dels llibres adquirits. La xifra, a més, se situa per damunt del percentatge mitjà de vendes anuals de llibres infantils i juvenils en català, que està a l’entorn del 66%.
L’any 2023 també s’ha incrementat el nombre de llibreries participants a la campanya, de les 462 del 2022 a les 504 d’enguany. Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, enguany les llibreries independents han acumulat més vendes (59,80%) que les cadenes (40,20%).