REDACCIÓ (La Molina).- L’estació de muntanya de La Molina, de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, afronta la fase final de les obres de rehabilitació del conjunt d’edificis i instal·lacions del Niu de l’Àliga.
El Niu de l’Àliga estava format per dos edificis diferenciats i connectats entre ells: l’hangar de planta rectangular i el refugi-restaurant. De forma annexa, es trobava l’estació d’arribada del telecabina de La Molina, que és el punt d’arribada principal de les persones usuàries i que disposa d’una entrada a la zona sud-est independent pel refugi. Ara, l’actuació consisteix en adequació del refugi en planta amb criteris d’edificació sostenible i autosuficient que en permetrà l’escalf per captació solar i passa de 30 a 72 llits. S’habiliten noves cobertes per convertir-les en terrassa del bar i restaurant i es construeix una nova sala polivalent. Es reubica el magatzem, es fan nous banys públics, una nova estació transformadora i un nou accés des de la zona de Masella. Es milloren els accessos del telecabina amb un espai cobert i protegit de la meteorologia, i s’amplia la superfície de captació d’aigua en coberta i terrasses per reutilització.
Els nous edificis segueixen l’esquema de rusc d’abelles hexagonal original, adaptant-se als nivells del terreny i, per tant, integrant l’estètica de la construcció en l’entorn.
El Niu de l’Àliga és el refugi guardat més alt del Pirineu Oriental. L’actuació, amb una inversió de 2,2 milions d’euros, està previst que acabi abans de final d’any. L’estiu passat es va iniciar la primera fase de la rehabilitació, amb una inversió de 942.000 euros, que va consistir amb la renovació de les unitats de restauració, la construcció d’una nova cuina gastronòmica i la construcció d’una nova unitat de restauració ràpida per donar servei a excursionistes i esquiadors. Des de Ferrocarrils apunten que la finalització de tot el projecte suposarà no només la modernització del refugi sinó també consolidar el Niu de l’Àliga com a referent del turisme sostenible als Pirineus.

En aquest sentit, durant la reunió de la Comissió Assessora de La Molina aquest dimecres, el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, ha explicat que l’actuació al Niu de l’Àliga “és una rehabilitació singular de l’edifici accessible més alt de Catalunya, situat en un enclavament privilegiat. I precisament per això hem volgut que la reforma estigui totalment integrada en l’entorn. El nou Niu de l’Àliga reforça els valors del territori i forma part de l’estratègia de diversificació i desestacionalització de les activitats a les estacions de muntanya d’FGC”.


