MERITXELL BELLERA FRANCÈS (Alòs d’Isil).- El Departament de Territori ha iniciat una prova pilot per estudiar l’ús del vehicle autònom com a mitjà de transport públic al Parc Natural de l’Alt Pirineu. És la primera experiència europea d’aquest tipus que es fa en vies rurals i sense cobertura, amb condicions extremes per la climatologia, l’absència de marques vials o el mal estat del ferm. El projecte s’ha fet a la Universitat Autònoma de Barcelona.
A la presentació hi ha assistit el conseller de Territori, Juli Fernàndez, que ha explicat que “aquesta proposta de mobilitat que, reitero, és pionera i única a nivell europeu, està passant avui aquí al Pallars Sobirà, al Pirineu i a Catalunya, i crec que és una qüestió que hem de posar molt en valor i que és una mostra d’allò que podem ser capaços de fer al Pirineu, per la gent que hi viu i per tenir oportunitats de vida, d’arrelament i de visita al territori”.
![](https://pirineusdigital.cat/wp-content/uploads/2022/10/PHOTO-2022-10-26-16-38-06-300x225.jpg)
![](https://pirineusdigital.cat/wp-content/uploads/2022/10/PHOTO-2022-10-26-16-38-06-300x225.jpg)
Les proves s’han fet a la carretera entre Alòs d’Isil i el Refugi d’en Fornet, de poc més de quatre quilòmetres. La via s’ha hagut d’adaptar amb un sistema tecnològic de guiatge basat en la intel·ligència artificial que, amb connexió offline, proporciona al vehicle informació en temps real sobre la localització, l’entorn o el clima.
En aquest sentit, l’investigador del CVC i professor de l’Escola d’Enginyeria de la UAB, Antonio López, ha explicat que el vehicle “no es connecta de cap manera a una xarxa de telefonia mòbil per a dades o posicionament, sinó que les tecnologies que hem utilitzat són, bàsicament, mètodes que ens permetin generar el que anomenem punts de pas”. Amb aquest mètode, ha afegit, “li diem al vehicle on estan els punts de pas i, en alguns casos, la infraestructura li dona un missatge al vehicle” que, a banda, es va guiant amb càmeres.
A partir de la prova pilot, el Departament estudiarà l’opció de desenvolupar un itinerari més complet dins del Parc amb un vehicle tipus mini bus.
El projecte té un cost de 2 milions d’euros i està finançat pel Programa de tecnologies digitals avançades del Departament de Territori. L’execució ha anat a càrrec del Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona.
L’objectiu final és reduir la petjada de carboni i fer front al miler de vehicles privats, sobretot models 4×4, que accedeixen diàriament al Parc Natural durant l’estiu, perjudicant la flora i la fauna local.