JOSE BERGÉS (La Torre de Capdella).- La pluja no ha deslluït una jornada històrica i plena d’emoció a la Vall Fosca, amb la posada en marxa de La Rúbia aquest divendres, ja que el trenet de via estreta que va circular a més de 2.000 metres d’altura durant la construcció del salt hidroelèctric de Capdella feia dos anys que estava guardat en una vitrina del Museu.

La jornada ha estat especialment nostàlgica per l’alcalde de la Torre de Capdella, Josep Maria Dalmau, que havia estat el conductor d’aquest trenet. “Ha generat una expectació molt gran, perquè abans era un tren que feia el recorregut de cinc quilòmetres i a més els dijous i els diumenges es feia una petita excursió amb turistes”.

La Rúbia forma part de l’exposició permanent del Museu Hidroelèctric de Capdella però aquest divendres, no només s’ha posat en marxa, sinó que s’ha pogut realitzar un petit trajecte d’uns 20 metres, que ha servit a la gent per connectar amb la memòria històrica i tecnològica del territori.

Com recorda Dalmau, “quan circulava portava fins a nou persones. De vegades, com la via és molt estreta, si havia caigut alguna pedra, descarrilàvem, però no hi havia cap problema, perquè entre tots posàvem novament les rodes als rails i continuàvem el viatge”.
A l’alcalde li agradaria poder fer un petit circuit perquè la gent tingués l’experiència de viatjar en l’històric trenet. De moment, Dalmau manifesta la intenció de l’Ajuntament d’estudiar la viabilitat del citat recorregut a les proximitats del Museu: “Serviria per recordar els vells temps”.
La Rúbia va estar operativa des del 1912 fins a la dècada de 1980, i va jugar un paper clau en l’obra hidroelèctrica més ambiciosa de la Vall Fosca.