REDACCIÓ.- Coincidint amb la Setmana de la Natura, IAC-CATAC i el personal dels Espais Naturals de Protecció Especial (ENPE) i de la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural (DGPAMN) han fet aquest dilluns una roda de premsa per denunciar que els equips encarregats de la conservació del patrimoni natural de Catalunya pateixen una la greu situació laboral i organitzativa.
En el comunicat, IAC-CATAC alerta que la manca estructural de personal, la precarització de les plantilles, la inexistència d’una planificació adequada dels recursos humans i la manca de voluntat política per reforçar les polítiques de conservació estan posant en risc tant la qualitat dels serveis públics com la protecció efectiva de la biodiversitat catalana.
Segons ha denunciat el personal afectat, «la Direcció General arrossega des de fa anys una insuficiència crònica de personal, una deficient estructuració dels equips de treball, situacions laborals irregulars que afecten professionals amb una elevada experiència i especialització, així com greus desigualtats retributives i de classificació professional entre diferents col·lectius».
En aquest sentit, s’afegeix que «la situació es va veure agreujada per la finalització del Programa temporal per al desplegament dels instruments de gestió de la Xarxa Natura 2000, que havia incorporat 38 professionals per reforçar els equips dels parcs naturals. Tot i que posteriorment es van crear 24 places de reforç temporal, nombrosos treballadors i treballadores denuncien que ara se’ls impedeix accedir a les noves places estructurals a causa de criteris arbitraris de desvinculació imposats per l’Administració».
Des de IAC-CATAC es denuncia que aquesta situació comporta l’expulsió de personal altament qualificat i amb anys d’experiència en la gestió del medi natural, justament en un moment en què el Govern afirma voler retenir talent dins l’administració pública.
A més, s’afegeix que «aquesta mala gestió dels recursos humans té conseqüències directes sobre la conservació dels espais naturals. La manca de personal provoca retards en contractacions, bloqueig de projectes estratègics, dificultats per desplegar mesures de conservació de la biodiversitat i l’endarreriment de nombrosos instruments de planificació previstos legalment».
El personal també denuncia una creixent ingerència política en la gestió dels espais naturals, la manca de transparència en la presa de decisions i la progressiva substitució dels criteris tècnics i científics per decisions polítiques que comprometen la seguretat jurídica i la protecció efectiva del patrimoni natural.
En aquest sentit, IAC-CATAC considera especialment preocupant la destitució del director del Parc Natural dels Ports, que ha generat una profunda inquietud entre els equips tècnics i ha estat percebuda com un missatge de desprotecció envers el personal que desenvolupa la seva feina amb criteris professionals i científics.
El sindicat remarca que «Catalunya afronta reptes cada vegada més complexos en matèria de biodiversitat, emergència climàtica i conservació dels ecosistemes. Aquests reptes no es poden abordar amb plantilles insuficients, personal precaritzat i una direcció política allunyada de la realitat dels espais naturals».
Per tot això, IAC-CATAC exigeix una solució immediata per al personal afectat pels processos de cobertura de les places estructurals, la regularització i estabilització de les plantilles dels parcs naturals i de la Direcció General, el reconeixement professional i retributiu dels diferents col·lectius afectats, el desplegament efectiu dels instruments de planificació i conservació previstos legalment, la creació d’un departament propi que situï la conservació del patrimoni natural com una prioritat de país, i la destitució immediata del director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural, Marc Vilahur, per la seva incapacitat de resoldre els problemes denunciats pel personal.
Des de IAC-CATAC es reitera que defensar les condicions laborals del personal públic també és defensar la qualitat dels serveis públics i la conservació del patrimoni natural del país. «Sense professionals reconeguts, escoltats i dotats dels recursos necessaris, no hi haurà una protecció efectiva de la biodiversitat ni una gestió adequada dels espais naturals de Catalunya».





