J.P. (Llavorsí).- Fa 37 anys que el negoci de l’esport d’aventura va entrar a la Diputació de Lleida i s’hi va quedar, transformant no només el model econòmic del territori, sinó també la relació dels seus habitants amb ell. Com explica Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida, si dura des de fa tants anys és perquè es va saber fer bé: “Van saber aprofitar una oportunitat del territori però convivint amb l’entorn sense explotar-lo, com ha passat a d’altres sectors turístics, sobretot de la costa. I aquest és un dels grans valors que tenim”.
El turisme actiu és aquell que implica activitats físiques i esportives realitzades en entorns naturals o rurals. Al Pallars i l’Alta Ribagorça l’oferta d’activitats de turisme actiu es bifurca en tres entorns: l’aquàtic, el terrestre i l’aeri. Des del ràfting fins al parapent, passant pel trekking, hi ha més de 100 empreses distribuïdes per les tres comarques que ofereixen aquest tipus d’activitats.

El Pallars Sobirà, amb els esports d’aigua per bandera, és la comarca amb més empreses d’esports d’aventura i de lleure de tota la demarcació. Tanmateix, el president del Consell Comarcal, Carles Isus, alerta de la necessitat imperant d’adaptació a la crisi climàtica: “Ara ha arribat el moment que també ens hem de plantejar un canvi de model, amb el turisme i les activitats, i no és fàcil”. Isus ha incidit que l’important en aquest moment és “no afrontar el canvi només des d’un punt de vista, sinó des del conjunt”, fugint dels individualismes.
El turista actiu mitjà és català, i gasta uns 150 euros diaris al territori on efectua l’activitat. Té entre 36 i 59 anys, i en un 75% dels casos contracta un guia de la zona per a fer l’activitat.
L’impacte econòmic del sector a tota la demarcació el 2023 va ser de 111 milions d’euros, considerant els ingressos per l’activitat mateixa, però també l’allotjament i la restauració. Això representa un increment del 2,6% respecte la temporada prepandèmia del 2019.