REDACCIÓ.- Dones embarassades de l’Alta Ribagorça, i en particular usuàries del CAP del Pont de Suert, denuncien que pateixen una situació de desatenció sanitària des de fa més de dos mesos a conseqüència de la baixa no substituïda de l’única llevadora del centre i de la manca de cobertura del servei de ginecologia i obstetrícia.
En un comunicat de premsa emès aquest dijous, expliquen que aquesta situació ha comportat el tancament total del servei de llevadora al Pont de Suert durant dos mesos, deixant pendents els controls i seguiments necessaris de moltes gestacions. Aquest fet obliga a desplaçar se gairebé setmanalment a Vielha per rebre l’atenció mínima indispensable. Un fet que s’agreuja si es té en compte les distàncies, el tipus de carretera i la baixa freqüència del transport públic. Aquests desplaçaments, ja de per si exigents en un moment físicament i emocionalment delicat com és la gestació, esdevenen encara més complexos per a les dones sense vehicle propi. En aquest sentit, es remarca que la manca d’opcions de transport públic vulnera el dret a una atenció sanitària accessible i suposa una càrrega econòmica i logística injusta per a aquelles persones amb menys recursos.
Al CAP del Pont de Suert, el servei ja era clarament insuficient: només es disposava d’una llevadora un dia a la setmana i d’una visita setmanal de ginecologia que no incloïa obstetrícia. Tot i aquesta precarietat, el col·lectiu defensa que la professionalitat de la llevadora permetia mantenir un mínim de qualitat assistencial.
Però la situació actual, amb dos mesos seguits sense substitució i sense cap previsió de millora, es denuncia que les dones de la comarca s’han quedat completament sense suport professional per al seguiment de l’embaràs. I afegeixen que la situació s’ha vist agreujada per la cancel·lació dels cursos de preparació al part en format online, sense oferir cap alternativa virtual i amb una comunicació tardana a les pacients, deixant com a única opció el desplaçament presencial fins a Vielha.
Deficències en l’atenció a l’Hospital de Vielha. A més, les usuàries denuncien també deficiències en l’atenció rebuda per part de l’equip de ginecologia i obstetrícia de l’Hospital de Vielha. Destaquen manca de predisposició a resoldre dubtes i respostes infantilitzades davant preguntes sobre proves i procediments, ús de protocols desactualitzats i manca de coordinació interna, procediments realitzats sense donar temps a la pacient per informar-se i decidir amb coneixement, retards en proves essencials i manca de seguiment actiu en situacions de risc com la preeclàmpsia, absència d’informació sobre proves o pla de part o protocols en cas de cesària o bossa trencada.
Segons les afectades, aquesta manca de gestió i de coordinació ha provocat retards en proves importants, sensació d’abandonament i estrès emocional en un moment vital delicat.
Per tot això, les usuàries del servei exigeixen a l’Institut Català de la Salut la substitució immediata de la llevadora i la garantia de continuïtat del servei al CAP del Pont de Suert en cas que es repeteixi una situació similar, l’increment de dies de cobertura de llevadora i visites d’obstetrícia al CAP del Pont de Suert, l’actualització dels protocols aplicats i el respecte del dret de les pacients a una informació clara i a la presa de decisions informada a l’Hospital de Vielha, i una millor coordinació entre hospitals i centres d’atenció primària per garantir un seguiment adequat de l’embaràs.
Finalment, al comunicat emès per les usuàries del servei, es recorda que el seguiment de l’embaràs és un dret fonamental i que la seva manca posa en risc la salut de mares i nadons. En aquest sentit, reclamen un pla d’actuació urgent per evitar que es repeteixin situacions de desatenció en un territori que ja pateix greus mancances de serveis bàsics.


