GUILLEM LLUCH TORRES (Aramunt).- Aquest divendres han començat les obres de renovació i eixamplament de bona part de la carretera entre el Pont de Claverol i Aramunt i que dona servei també en bona part als pobles de Sant Martí de Canals i Pessonada, al Pallars Jussà. El tram que s’arreglarà és d’uns dos quilòmetres i mig i, de fet, va des del Pont de Claverol fins a la cruïlla d’aquests darrers dos nuclis.
Tal com han explicat des de l’Ajuntament de Conca de Dalt, està previst que els treballs s’allarguin un mes, fins a finals del mes d’octubre. Durant aquest temps, s’hauran de fer talls puntuals a la via.
Aquesta és una carretera molt transitada sobretot a l’estiu, ja que dona accés a alguns dels llocs de bany més concorreguts del pantà de Sant Antoni. Això fa que els mesos de més calor comparteixin la via vehicles en tots dos sentits de la marxa, alguns d’ells pesants, com ara camions i autocars, bicicletes i vianants. En alguns trams, l’estretor de la carretera fa que es produeixin situacions de risc i, justament, aquesta és una de les qüestions que es vol pal·liar amb aquestes obres.
Així doncs, s’eixamplaran els dos trams més estrets: la baixada del Socors, on s’habilitarà una cuneta de formigó, i el tram posterior, on es farà un voladís sobre el llac. A banda, es renovarà completament el ferm i es col·locarà barana en alguns punts. Les obres tindran un cost de 300.000 euros, finançats en gran part amb el Pla Únic d’Obres i Serveis de la Generalitat i complementat amb fons propis de l’Ajuntament.
Desviar el riu o fer un contrafort
A banda d’aquesta actuació, des de l’Ajuntament expliquen que més endavant Endesa n’haurà de fer una altra per evitar danys a la carretera. El motiu és que, d’ençà de la construcció del pantà de Sant Antoni, el curs del Noguera Pallaresa s’ha anat desviant i, quan el pantà està més buit, l’aigua desgasta un dels trams per on passa la carretera. Si no s’actua, podria acabar desestabilitzant el terreny per on passa la via i acabar fent-la caure.
L’Ajuntament va traslladar la qüestió a la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre i a l’Agència Catalana de l’Aigua, que els ha remès a Endesa, com a propietària del pantà, que és qui asseguren que haurà de realitzar les obres.