Close Menu
    Més notícies

    La restauració ambiental del Pla de Salito conservarà una planta aquàtica única de la zona

    desembre 5, 2025

    La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants

    desembre 5, 2025

    L’Alt Urgell dissenya un pla per ajudar a la integració de les persones nouvingudes

    desembre 5, 2025

    Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils

    desembre 5, 2025

    La Vall de Boí obre les portes de l’Espai d’Acollida Outdoor Park aquest cap de setmana

    desembre 5, 2025

    La línia d’autobús Barcelona-Puigcerdà suma dues noves expedicions directes

    desembre 5, 2025
    Facebook X (Twitter) LinkedIn WhatsApp
    Últimes notícies:
    • La restauració ambiental del Pla de Salito conservarà una planta aquàtica única de la zona
    • La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants
    • L’Alt Urgell dissenya un pla per ajudar a la integració de les persones nouvingudes
    • Comença a caminar el projecte per fer habitatge accessible a Cal Forner Vell de Guils
    • La Vall de Boí obre les portes de l’Espai d’Acollida Outdoor Park aquest cap de setmana
    • La línia d’autobús Barcelona-Puigcerdà suma dues noves expedicions directes
    • Un projecte d’Oliana que vincula gent gran i comunitat ha estat premiat per la Universitat de Barcelona
    • Els centres educatius de la Ribagorça reben maletes viatgeres per fomentar la lectura
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Successos
    • Medi ambient
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • agenda
    • Opinió
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    Home»Cultura»Comença el procés per declarar Bé Cultural d’Interès Nacional el tren de Capdella
    Cultura

    Comença el procés per declarar Bé Cultural d’Interès Nacional el tren de Capdella

    abril 13, 2022
    'La Rubia' l'any 1973. / FUNDACIÓ ENDESA

    La Direcció General de Patrimoni ha posat en marxa el procés per declarar Bé Cultural d’Interès Nacional el tren de Capdella, el carrilet popularment conegut com ‘la Rubia’. Aliè a aquesta candidatura, el tren, format per una locomotora dièsel i una vagoneta, segueix a l’exterior de la Central Hidràulica de Capdella on es pot visitar i forma part del projecte museístic del Museu Hidroelèctric de Capdella.

    El tren, propietat de la Fundación Endesa (que el va cedir a l’Ajuntament per al projecte de museïtzació, l’any 2010), va funcionar entre 1951 i 1990 per transportar els materials que calien en les obres d’interconnexió de llacs de la conca superior de la vall de Capdella. Tal com han remarcat des d’Endesa, ara, el fet de ser considerat per esdevenir Bé Cultural d’Interès Nacional, “posa de nou de relleu la importància i el vincle de la història de les centrals hidràuliques en l’esdevenir social i econòmic de la vall Fosca, tant en el passat com en el present”.

    La història del tren de Capdella es remunta, en realitat, a l’any 1911. Llavors no existien els motors dièsel i el carrilet funcionava a través d’unes plataformes tirades per mules que transcorrien per una via d’uns 60 centímetres d’amplitud, tipus Decauville, que anava des de la cambra d’aigua del Cap de la Serra, punt final del funicular, fins a l’Estany Gento. Un recorregut de gairebé 5 quilòmetres que transcorria per sobre del canal que duia l’aigua, a més d’un metre i mig sota terra per evitar la congelació a l’hivern. I és que tot plegat es troba a 2.000 metres d’altitud.

    El carrilet tirat amb tracció animal. / FUNDACIÓ ENDESA

    Va ser l’any 1951 quan es va substituir per una vagoneta amb una locomotora dièsel per transportar les persones que mantenien les instal·lacions, amb la que va funcionar fins a l’any 1990, moment en què es va posar en servei el telefèric de Sallente-Estany Gento.

    I per què se li deia ‘la Rubia’? Doncs perquè originàriament, la vagoneta era de color groc, fet que feia que als tècnics i visitants els recordés als taxis de fusta que hi havia a la ciutat de Barcelona, i per similitud van començar a dir-li ‘la Rubia’, un nom que s’ha quedat.

    Actualment està exposat al recinte exterior del Museu Hidroelèctric de Capdella, dins de la central hidràulica, i es pot visitar. Forma part del conjunt dedicat als sistemes de transport, dins el qual també està exposat el funicular que pujava fins a la cambra d’aigua i les vagonetes que arrossegava.

    ‘La Rubia’, exposada al Museu de Capdella. / FUNDACIÓ ENDESA

    Al Museu Hidroelèctric de Capdella s’expliquen tots els sistemes de transport que es van utilitzar per portar material, maquinària i persones fins a la Vall Fosca i els estanys. Al recinte exterior del museu i a tocar de la central hidroelèctrica, hi ha un espai dedicat als transports, on a més de la Rubia, s’exposa el funicular i les vagonetes que circulaven pel carrilet d’Estany Gento.

    Precursor del futur Tren dels cims
    Cal recordar que actualment s’està treballant per posar en marxa un trenet turístic en aquest mateix traçat que seguia ‘la Rubia’. Es tracta del Tren dels cims, un projecte que impulsen Pallars Actiu, l’Ajuntament de la Torre de Capdella, Ferrocarrils de la Generalitat i el mateix Govern. De moment, es troba en fase de redacció el projecte de l’obra.

    carrilet cultura ferroviari La Torre de Capdella Pallars Jussà patrimoni tren trenet Vall Fosca
    Share. Facebook WhatsApp Twitter Email LinkedIn Telegram

    TAMBÉ ET POT INTERESSAR

    La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants

    desembre 5, 2025

    Els centres educatius de la Ribagorça reben maletes viatgeres per fomentar la lectura

    desembre 5, 2025

    L’encesa de les llums de Nadal a la Seu d’Urgell es viurà en directe per Pirineus TV

    desembre 5, 2025
    Segueix-nos
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    La teva opinió importa

    Creus que el Black Friday perjudica el comerç local?
    15 Vots
    Vota

    Som el nou diari digital de l’Alt Pirineu. T’apropem l’actualitat de l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, Cerdanya i els Pallars Jussà i Sobirà.

    Email : mbellera@cadenapirenaica.com
    Contacte: +34 653 14 37 29

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    últimes notícies

    La restauració ambiental del Pla de Salito conservarà una planta aquàtica única de la zona

    desembre 5, 2025

    La Generalitat aposta per promocionar els llibres pirinencs entre els infants

    desembre 5, 2025

    L’Alt Urgell dissenya un pla per ajudar a la integració de les persones nouvingudes

    desembre 5, 2025
    Publicacions més vistes

    Rescaten dues famílies que feien barranquisme a Bóixols perquè els nens no podien continuar per cansament i fred

    maig 13, 202317.967

    Denuncien l’obertura d’una pista de més de 300 metres de llarg en una zona boscosa protegida de Coll de Nargó

    setembre 5, 202317.125

    Un veí de Puigcerdà deixa en herència 7,2 MEUR a la Residència i a l’Hospital de Cerdanya

    desembre 20, 20229.408
    Pirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    • Avís legal
    • Cookies
    © 2025 Pirineus Digital - Cadena Pirenaica.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.