REDACCIÓ (Pont de Suert).- El passat mes de desembre de 2024, la consellera de Cultura, Sònia Hernández, el president del Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça, Albert Palacín, i l’alcaldessa de l’Ajuntament de la Vall de Boí, Sònia Bruguera, van signar el conveni de cessió en dipòsit i règim de comodat del fons documental de l’Ajuntament de la Vall de Boí a l’Arxiu Comarcal de l’Alta Ribagorça.
Anteriorment, al mes de setembre, el Ple del consistori ja va aprovar cessió a la Generalitat de Catalunya, amb l’objectiu del seu ingrés a l’Arxiu Comarcal a fi de conservar-lo, i alhora, garantir el seu accés als investigadors i ciutadans en general.
El fons municipal de la Vall de Boí ingressat consta d’uns 188 metres de documentació datada entre els anys 1889 i 2005. Una part d’aquesta documentació pertany a l’antic Ajuntament de Durro, integrat al de la Vall de Boí l’any 1965, i als seus respectius jutjats de pau. Tan aviat com sigui possible, els fons rebran el corresponent tractament arxivístic, catalogació, instal·lació als dipòsits i posada a disposició dels investigadors i de la pròpia administració.
La documentació s’ha traslladat a l’Arxiu aquest mes de gener, mitjançant la contractació de l’empresa Aradoc, així com amb la col·laboració del personal de l’Ajuntament i el suport dels tècnics. Aquest sistema ha permès el control i la catalogació necessària per tenir localitzable i recuperable qualsevol document en qualsevol moment, ja sigui a partir d’inventaris sumaris, o d’una ubicació provisional estratègica i concreta als dipòsits.
Amb aquest ingrés, l’Arxiu Comarcal ja disposa de dos dels tres municipis de la comarca en les seves dependències. Es fonamental que l’Arxiu custodiï aquest tipus de patrimoni municipal i local, per tal de preservar-lo i posar-lo a disposició dels ciutadans, en una infraestructura moderna i especialment concebuda per aquesta finalitat, la qual té l’avantatge de ser a molt poca distància d’on precisament aquest patrimoni ha estat creat i generat.