Un estudi confirma que part de la carretera L-401, entre el Pont d’Espia, a l’Alt Urgell i Coll de Jou, al Solsonès; es va construir amb els treballs forçats de presoners republicans.
Les condicions de treball
El primer tram de la via, fins el poble de Perles, va ser obert per presoners que s’acollien a un mecanisme de redempció de penes per anys de treball. L’historiador i arqueòleg, Nil Boix, encarregat de la investigació, explica que les obres van començar al mateix pont, el 1942. Un any més tard, el 1943, “és quan hi ha més presoners destinats, hem calculat que eren al voltant d’uns 500. El 1944 és quan deixa de funcionar la colònia penal de Coll de Nargó. La construcció de la carreta no para, però, simplement canvia la ma d’obra”
L’obertura de la via fins al Solsonès es va finalitzar amb treballadors que l’exercit contractava.
Divulgació de la recerca
La recerca ha estat la primera fase del projecte ‘Carreteres de memòria’, que també divulgarà l’estudi. Entre les accions s’ha impulsat un camp de treball, per a joves, durant el juliol.
L’historiador, Jordi Guixé, explica que als matins “hauran de fer treballs de prospecció arqueològica. El Nil ha detectat uns barracons i es farà recollida de mostres i d’objectes originals dels presoners en superfície”. Durant les tardes es farà formació història, arqueològic i visites al territori.
L’estudi s’ha impulsat des del Centre d’Estudis Lacetans, amb el suport del Consell Comarcal del Solsonès, la Diputació de Lleida i el Memorial Democràtic.