REDACCIÓ (Andorra la Vella).- El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat del Govern d’Andorra, David Forné, i el director d’Energia i Transport, Carles Miquel, han anunciat aquest dilluns que les obres de l’heliport nacional de la Caubella -en el qual es talarà un 2% del bosc de Pal- ja han començat. Així mateix, els dos representants de l’executiu han comunicat que el projecte estarà enllestit al segon semestre del 2025 i que començarà a operar a finals d’aquest mateix any, quan es preveu que ja disposi de l’autorització definitiva, segons recull l’Agència de Notícies Andorrana (ANA).
“El projecte han donat moltes voltes des de l’any 1985 i ara, per fi, podem dir que hem trobat la solució total per portar l’heliport a la Caubella i aconseguir desenclavar el país” ha celebrat Forné, qui també ha anunciat que el cost final de tota la infraestructura -que serà significativament superior al que s’havia previst inicialment- s’ha tancat en 10,3 milions d’euros, que assumiran a parts iguals la concessionària i el Govern (els 5 milions dels quals formaran part del pressupost pel 2024).
Forné ha assegurat que, una vegada finalitzat, l’heliport nacional serà la referència del país. “Serà una infraestructura de primer nivell que garantirà la seguretat dels veïns i passatgers i, de cara al futur, també estarà preparat per possibles ampliacions” ha asseverat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, mentre recalcava que el projecte es trobarà en una “zona antropitzada” des de la perspectiva ambiental, tindrà un baix impacte visual i una comunicació garantida a través de l’accés per carretera i telecabina.
“S’hi centralitzaran tots els vols nacionals i internacionals, i també hi haurà la possibilitat d’acollir vols comercials”, ha comunicat Forné, tot i que ha remarcat que, de moment, no és una prioritat. “L’heliport és de titularitat pública, però tindrà una gestió privada. Els vols comercials dependran de la demanda”, ha apuntat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat.
Per la seva banda, Miquel ha insistit que “ens hem de sentir satisfets”, ja que, finalment, i resoltes totes les al·legacions, “es pot iniciar una obra que compleix amb tots els requisits”.
Una pista de 100 metres i espai per a 7 aeronaus
L’heliport nacional, doncs, estarà format per una pista de 100 metres de llargada i un edifici mixt que actuarà com a hangar dels helicòpters nacionals i els del concessionari que podrà albergar altres aeronaus. A més, comptarà amb un hangar d’estacionament de 800 metres quadrats compartimentat per acollir fins a set aeronaus, un edifici de 420 metres quadrats ideat pel tractament de passatgers -és a dir, la terminal-, una zona comercial i d’oficines de 860 metres quadrats, i un aparcament.
A més, el Govern calcula que el nou heliport tingui una activitat anual d’entre 2.000 a 3.700 operacions en funció dels escenaris. L’equipament podrà acollir helicòpters de grans dimensions, com els models que utilitzen actualment el copríncep Macron i el president del Govern espanyol pels seus desplaçaments, els anomenats helicòpters ‘Super Puma’.
Pel que fa a serveis, l’heliport nacional oferirà treballs amb emergències mèdiques, treballs aeris, permetrà el transport discrecional, el transport regular, visites d’estat i els anomenats ‘EVTOL’, que fan servir energia elèctrica per volar. “Es convertirà en la porta d’entrada al país. Es podria comparar amb l’Estació Nacional d’Autobusos, però a nivell aeri”, ha indicat Miquel, qui ha afegit que ara com ara s’està treballant per simplificar el protocol dels controls d’origen i destí, ja que Andorra no forma part de l’espai Schengen. “Una vegada el projecte estigui operatiu, l’heliport de la Massana passarà a ser residual”, ha afegit Miquel.