MARIA FORMENTÍ COSP (La Molina).- Les plataformes Stop JJOO, Sos Pirineus, Cerdanya en Acció pel Clima, el Grup de Recerca de Cerdanya i el Sindicat de l’Habitatge de Cerdanya han criticat el projecte de construcció d’un telecabina que uneixi el barri de l’estació de tren de la Molina amb les pistes d’esquí. Els seus portaveus s’han trobat aquest divendres a l’estació cerdana per mostrar el seu desacord, ja que, segons han quantificat, el projecte tindria un cost de 25 milions d’euros i no tindria retorn al territori. Tampoc consideren que sigui utilitzat com a transport públic per unir els diversos nuclis de la Molina.
El portaveu de la Plataforma Stop JJOO, Bernat Lavaquiol, ha explicat que “entenem que tots aquests processos de turistificació al voltant de la neu, el que porten, per una banda, és feina precària en el món del turisme i, de l’altra, permeten l’entrada massiva de segones residències; de fet, a Cerdanya ja tenim un 54% de segones residències i el preu de l’habitatge que puja”. Lavaquiol també ha lamentat que “l’única política del govern és continuar intensificant inversions públiques en unes estacions d’esquí que tenen data de caducitat a deu anys vista, segons els mateixos informes de la Generalitat, a conseqüència de l’emergència climàtica en la qual estem immersos”.
En relació al telecabina, la portaveu de SOS Pirineus, Núria Martí, ha indicat que “hem d’entendre que suposaria un cost molt elevat, i el manteniment també ho seria; es planteja com a transport públic, però plantejar-ho així quan entre setmana pot ser que hi pugin una o dues persones, tenint tota la maquinària en marxa, entenem que no té cap raó de ser”. Martí ha afegit que “els caps de setmana més forts, el que s’ha de fer és posar autobusos, si pot ser elèctrics, i entre setmana, busos a demanda o microbusos que donin un cert servei”.
Des de Stop JJOO han tornat a insistir en la defensa d’un model de diversificació econòmica que potenciï l’activitat agrícola, ramadera i una petita indústria de transformació per “donar futur a la gent que viu al Pirineu”.
Al·legacions al POUM d’Alp
Les quatre primeres entitats contràries a la infraestructura han presentat al·legacions al Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) d’Alp per demanar també, entre d’altres, que no s’augmenti l’edificació global a la zona. Des de Sos Pirineus veuen insuficient la reducció d’edificacions plantejada per l’equip de govern municipal respecte a la planificació que hi havia inicialment. Així, han detallat que a la base de l’estació es preveuen diverses edificacions de tres plantes i habilitar dos aparcaments semisoterrats i han criticat l’impacte visual que tindrà tot plegat.
Per la seva banda, des de Cerdanya Acció pel Clima creuen que l’expansió del turisme de neu està fragmentant els ecosistemes a les portes del Parc Natural del Cadí Moixeró. Així, el seu vicepresident, Marc Castellon, ha apuntat que “l’actual model de turisme està obsolet, això és evident, i el que demanem a la Generalitat és que proposi alternatives de desenvolupament sostenible als ajuntaments de la Cerdanya, perquè el desenvolupament econòmic no té sentit si no va acompanyat de la igualtat social i de la justícia intergeneracional; el que necessita la Cerdanya és un desenvolupament sostenible i rural de veritat amb processos d’escolta activa al territori i a les poblacions locals per part de la Generalitat i l’administració pública”.
Les entitats també han criticat la manca “endèmica” d’habitatges plurifamiliars per a joves a preus assequibles. D’altra banda, des del Sindicat d’Habitatge de Cerdanya s’ha demanat reduir els sectors de desenvolupament de la zona de la Molina i Masella i defensen que s’aposti per la rehabilitació d’edificacions ja existents.
Mentrestant, des del Grup de Recerca de Cerdanya han demanat regular l’accés als espais naturals, especialment el motoritzat i també el nombre de curses de muntanya i d’altres activitats. També es mostren reticents amb la il·luminació nocturna de la zona de la Molina i Masella.