Close Menu
    Més notícies

    El Niu de l’Àliga reobre aquest cap de setmana totalment reformat després de quatre mesos d’obres

    desembre 17, 2025

    Delimitat l’entorn de protecció de les pintures rupestres del Roc del Rumbau de Peramola

    desembre 17, 2025

    La Balada de l’Hivern omple l’Espai Joan Perelada i aixeca una gran ovació del públic

    desembre 17, 2025

    Una jornada a Sort reivindica el pastoralisme com a eina de gestió forestal

    desembre 16, 2025

    El circuit circular de Tuixent-La Vansa és molt ben rebut per debutants de l’esquí nòrdic

    desembre 16, 2025

    Els minairons omplen de màgia escoles i llars d’infants de la Seu d’Urgell

    desembre 16, 2025
    Facebook X (Twitter) LinkedIn WhatsApp
    Últimes notícies:
    • El Niu de l’Àliga reobre aquest cap de setmana totalment reformat després de quatre mesos d’obres
    • Delimitat l’entorn de protecció de les pintures rupestres del Roc del Rumbau de Peramola
    • La Balada de l’Hivern omple l’Espai Joan Perelada i aixeca una gran ovació del públic
    • Una jornada a Sort reivindica el pastoralisme com a eina de gestió forestal
    • El circuit circular de Tuixent-La Vansa és molt ben rebut per debutants de l’esquí nòrdic
    • Els minairons omplen de màgia escoles i llars d’infants de la Seu d’Urgell
    • Un text sobre superar les pors guanya el primer premi del concurs de microrelats de Sant Sebastià
    • La Fira de Sant Tomàs de Tremp comptarà amb una trentena de parades aquest dissabte
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Successos
    • Medi ambient
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • agenda
    • Opinió
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    Home»Societat»Andorra i Espanya estudien fer un tercer carril a l’N-145 per intentar disminuir les retencions
    Societat

    Andorra i Espanya estudien fer un tercer carril a l’N-145 per intentar disminuir les retencions

    Andorra també voldria implantar un sistema de transport segregat que connectés el país amb la Seu i l'aeroport
    desembre 9, 2022
    La frontera hispanoandorrana del riu Runer. / ANA (M.P.)

    REDACCIÓ (Andorra la Vella).- L’estudi de les possibilitats d’obertura de la xarxa de mobilitat andorrana que els ministres de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, i el de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, han presentat aquest dimecres a la tarda acompanyats pel director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, al davant de les comissions legislatives d’Economia i de Política Territorial, Urbanisme i Medi Ambient, apunta un seguit de projectes que haurien de servir per desenclavar Andorra. Segons recull l’Agència de Notícies Andorrana (ANA), sobre la taula hi ha tres opcions que depenen “únicament i exclusivament” del país i que, per tant, semblen més viables: construir la carretera de la Solana del Pas de la Casa, impulsar l’heliport de la Caubella i implantar un sistema de transport segregat de la N-145 i que connecti Andorra amb la Seu i l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell.

    Així ho han apuntat tant els ministres com Bonell, que també han destacat que altres opcions, com les ferroviàries, tenen un cost molt important i serien, per tant, “difícilment abordables amb la capacitat actual del Govern”, segons ha fet notar Gallardo. Durant la compareixença, Bonell també ha destacat la predisposició de la Direcció General de Trànsit (DGT) espanyola de donar suport a la demanda d’Andorra que s’habiliti un tercer carril a l’N-145 que fos reversible i que servís per incrementar la capacitat de la via.

    També s’ha posat en relleu la dada que ja va apuntar Gallardo i que indica que en set anys, si no es fa res, la xarxa viària del país podria col·lapsar. Per tant, el ministre ha reivindicat la necessitat de treballar “per una mobilitat de qualitat per a la gent que hi viu i la que ens visita” i també que hi hagi un “desenclavament” de qualitat.

    Carretera de la Solana
    Així, l’estudi posa sobre la taula que del costat francès una de les opcions més viables per desenclavar el país seria la construcció de la carretera de la Solana, que transcorreria per territori andorrà i que suposaria escurçar el recorregut actual en quatre quilòmetres. El cost d’aquesta obra seria de 59 milions d’euros i permetria enllaçar el Pas de la Casa amb la zona de l’Ospitalet i, per tant, donar accés a la connexió ferroviària. Això suposaria una via alternativa a l’actual i l’avantatge que la viabilitat hivernal dependria d’Andorra, ja que s’evitaria el tram més complicat, situat en territori de l’Alta Cerdanya, concretament als municipis de Portè i Porta. Un dels inconvenients, però, seria que caldria desdoblar el punt fronterer actual i seria necessari l’acord de França.

    La frontera entre Andorra i l’Alta Cerdanya al Pas de la Casa. / G.L.T.

    En la connexió amb Catalunya una de les opcions més viables, ja que tindria un cost de 130 milions d’euros, seria impulsar un vial regular elèctric col·lectiu, una via segregada de l’N-145 i que transcorreria a l’altre costat del riu, aprofitant els recs dels quatre pobles i el d’Aravell i Bellestar. Es tractaria d’un sistema de transport “sostenible” que podria connectar Andorra amb la Seu d’Urgell i també amb l’aeroport i que serviria per fer aquesta connexió de manera “directa i fluida” amb “poc impacte mediambiental”. A més, aquest sistema es veu també compatible amb una possible arribada del tren a la Seu d’Urgell.

    La tercera via, tal com s’ha comentat, és la de potenciar l’heliport de la Caubella, i més tenint en compte, ha subratllat Bonell, els avenços en matèria aeronàutica que obre noves possibilitats d’operar amb altres naus diferents dels helicòpters.

    L’estudi també entra a valorar les possibles connexions ferroviàries. Tot i que semblen més complicades, ja que no depenen exclusivament d’Andorra i són molt costoses, també s’han volgut posar sobre la taula, ja que tal com ha indicat Filloy cal estar “preparats” per si els estats veïns decideixen impulsar-les. La connexió ferroviària amb França suposaria una inversió nacional d’entre 1.500 i 4.000 milions d’euros.

    Així, si el tren arribés a Canillo (zona d’Incles) caldria construir un túnel d’una llargada de disset quilòmetres amb la qual cosa el cost seria d’uns 1.500 euros. Si aquest tren arribés a Encamp, a la zona de la Cabeca, el túnel a construir seria de vint quilòmetres i el cost d’uns 2.000 milions. A l’últim, si aquesta xarxa ferroviària es volgués fer arribar a Santa Coloma el túnel faria 27 quilòmetres i el cost sobrepassaria els 4.000 milions. A tots aquests costos caldria, a més, incloure l’alliberament del terreny necessari per a la construcció de la via i entre deu i quinze de les estacions d’arribada.

    Si la connexió que es volgués allargar fos la que va des de Barcelona passant per Vic i Puigcerdà i arribés a la Seu caldria preveure un cost de 140 milions per a la construcció interna de la via fins a Santa Coloma. L’estimació del cost del tram entre Alp, Puigcerdà, la Seu i la frontera hispanoandorrana és de 670 milions d’euros. Aquest projecte, que de fet la Generalitat ja està estudiant, segons Andorra té el desavantatge que la connexió entre Barcelona i Puigcerdà és obsoleta i que també hauria de ser objecte de millores. Una altra alternativa seria fer arribar el tren des de la Pobla de Segur. En aquest cas també es tracta d’una línia antiga. L’obra també seria costosa, ja que caldria construir 47 quilòmetres de via fins a la Seu.

    Millores a l’N-145
    En aquestes connexions amb els estats veïns també cal tenir en compte les millores que es poden fer en les infraestructures viàries actuals. Així, com s’ha assenyalat, la DGT veu de bon ull que es faci un tercer carril reversible a l’N-145. Tal com ha comentat Bonell, actualment la capacitat de la via a Andorra és d’uns 1.000 vehicles per hora i l’N-145 només en pot assumir uns 700, amb la qual cosa es genera un “efecte acordió que complica la seguretat viària pels fluxos que arriben de forma abrupta a la Seu d’Urgell “, tal com ha assenyalat Bonell.

    Fer els treballs per habilitar aquest tercer carril sembla que no haurien de ser molt costosos, ja que només caldria “tocar” la carretera en alguns punts. La intervenció consistiria, bàsicament, en la instal·lació “d’una plataforma automatitzada amb pòrtics” per obrir i tancar un carril, un sistema com el que ja existeix a Andorra amb els carrils reversibles. Des del Govern espanyol, ha concretat Bonell, hi ha la predisposició a estudiar aquest cost per poder avaluar si es pot impulsar la mesura. El director de Mobilitat també ha concretat que a l’N-260 hi ha prevista una millora de cara a l’any que ve per a la construcció de la rotonda d’accés a l’aeroport de la Seu i també es preveuen millores a la C-14.

    Compareixença davant les comissions legislatives d’Economia i de Política Territorial, Urbanisme i Medi Ambient d’Andorra. / ANA (M.F.)

    Qüestionats pels consellers generals sobre les millores en la mobilitat interna, Filloy ha defensat el vial de la Massana enfront del de Sant Julià, ja que ja situació avui en dia a una parròquia i l’altra és diferent. Així, el titular de Territori ha subratllat que “passar la Massana a qualsevol hora és d’una dificultat extrema” i ha recordat que “el pressupost de l’Estat no ho pot tot”. Ha reiterat que en un futur l’objectiu és el desdoblament de Sant Julià de Lòria i ha avançat que Territori estudia altres mesures que es puguin implementar a la parròquia laurediana per millorar la fluïdesa. Així, ho ha manifestat a preguntes del conseller de Terceravia Oliver Alís que ha “reivindicat” l’acabament del vial i millores en la seguretat de les mesures que s’apliquen en l’actualitat.

    Els ministres han destacat que l’estudi actual “no quedarà en un calaix” i també han manifestat que ha d’anar lligat a les millores en la mobilitat interna i en aquest sentit, Gallardo ha recordat, a preguntes del conseller socialdemòcrata Roger Padreny, que si no es fa res en set anys la xarxa viària pot arribar al col·lapse. En declaracions posteriors als mitjans de comunicació Bonell ha recordat que hi ha sobre la taula el pla director de mobilitat 2030 que ja proposa solucions, com la revisió dels plans sectorials d’infraestructures. Aquestes mesures, ha conclòs s’hauran de “valorar, afrontar i decidir” en la legislatura vinent.

    Alt Urgell Alta Cerdanya Andorra infraestructures mobilitat N-145 Societat
    Share. Facebook WhatsApp Twitter Email LinkedIn Telegram

    TAMBÉ ET POT INTERESSAR

    El Niu de l’Àliga reobre aquest cap de setmana totalment reformat després de quatre mesos d’obres

    desembre 17, 2025

    Delimitat l’entorn de protecció de les pintures rupestres del Roc del Rumbau de Peramola

    desembre 17, 2025

    El circuit circular de Tuixent-La Vansa és molt ben rebut per debutants de l’esquí nòrdic

    desembre 16, 2025
    Segueix-nos
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    La teva opinió importa

    Aprofitaràs les primeres setmanes d'obertura de les estacions per anar a esquiar?
    21 Vots
    Vota

    Som el nou diari digital de l’Alt Pirineu. T’apropem l’actualitat de l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, Cerdanya i els Pallars Jussà i Sobirà.

    Email : mbellera@cadenapirenaica.com
    Contacte: +34 653 14 37 29

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    últimes notícies

    El Niu de l’Àliga reobre aquest cap de setmana totalment reformat després de quatre mesos d’obres

    desembre 17, 2025

    Delimitat l’entorn de protecció de les pintures rupestres del Roc del Rumbau de Peramola

    desembre 17, 2025

    La Balada de l’Hivern omple l’Espai Joan Perelada i aixeca una gran ovació del públic

    desembre 17, 2025
    Publicacions més vistes

    Rescaten dues famílies que feien barranquisme a Bóixols perquè els nens no podien continuar per cansament i fred

    maig 13, 202317.972

    Denuncien l’obertura d’una pista de més de 300 metres de llarg en una zona boscosa protegida de Coll de Nargó

    setembre 5, 202317.128

    Un veí de Puigcerdà deixa en herència 7,2 MEUR a la Residència i a l’Hospital de Cerdanya

    desembre 20, 20229.415
    Pirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    • Avís legal
    • Cookies
    © 2025 Pirineus Digital - Cadena Pirenaica.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.