L’Emma és una nena petita que té moltes coses, principalment una vida feliç. Té una família fantàstica, va a una escola que és meravellosa, els seus amics i amigues són els millors amb qui jugar, té bona salut, té joguines, té roba, té menjar, té una casa on viure en una ciutat preciosa, té un munt d’experiències que viu amb el delit d’una nena… Té tantes i tantes coses, però no té un pare! La seva mare va decidir tenir-la sense una parella, no ella sola, no en solitari, amb molta gent que les envolten i formen part de la seva vida. El conte de l’Emma explica la història real d’una nena engendrada mitjançant reproducció assistida.
Poca estona abans d’escriure aquestes línies, he assistit a la presentació del conte i, en el torn de preguntes i debat del públic, m’he adonat del gran desconeixement existent sobre aquest tema. Els assistents han preguntat sobre qüestions relacionades amb l’aspecte emocional dels infants de famílies monoparentals, tant a curt com a llarg termini, fins i tot relacionant-ho amb la forma de fecundació, de forma externa en un laboratori o de forma orgànica. No he entès gaire aquestes preguntes, és com qüestionar-te: “qui estima més als seus fills, les famílies que viuen en un tercer o les que viuen en un segon?”
Cal fer pedagogia a la societat sobre les famílies diverses, evitar certs tons de paternalisme i sobretot eliminar radicalment les desigualtats que ens separen amb altres models de família més tradicionals.
Ens fa falta visualització, ens calen debats, entrevistes i taules rodones a mitjans de comunicació, hem de reivindicar-nos i aixecar la mà quan una cosa ens va a la contra i, sobretot, ens cal normalitat, deixar de ser aquelles famílies “exòtiques”.
El conte de l’Emma i, molts altres que podeu trobar tant en llibreries com en biblioteques són una fantàstica eina per explicar als infants la diversitat familiar, en aquest cas, les famílies monoparentals. Aprofiteu aquests dies al voltant de Sant Jordi per regalar llibres i contes sobre diversitat familiar, ajudareu als vostres estimats a conèixer un tros de societat en què viuen i que no tenen identificada.