Compromís pel Pirineu ha presentat una moció al Consell Comarcal de l’Alt Urgell per demanar que les entitats bancàries presents al territori ofereixin una “atenció digna” a la ciutadania. Tal com han explicat des de la formació, els consellers i conselleres de Compromís pel Pirineu han contactat personalment amb les oficines bancàries de la comarca i han constatat que cada vegada hi ha menys oficines -l’última en tancar ha estat l’oficina de l’entitat BBVA a Organyà- i que les que queden totes operen amb importants restriccions horàries i dificultats diverses per accedir-hi.
El grup comarcal també posa de manifest les dificultats afegides que es troben les persones que viuen als pobles per la manca de transport públic que dificulta encara més els desplaçaments per a fer gestions al banc i la poca o nul·la cobertura de mòbil que fa impossible moltes gestions telemàtiques que demanen una confirmació via SMS.
També destaca les dificultats per la poca accessibilitat dels tràmits telemàtics, el que deixa en situació d’indefensió a persones grans i/o sense formació digital i a persones amb discapacitats sensorials o cognitives.
Segons la consellera portaveu i regidora a l’Ajuntament de la Seu, Carlota Valls, “és urgent fer entendre a les entitats bancàries que totes les persones, i en especial les més vulnerables, tenen dret a ser ateses dignament, i no podem tolerar un sol dia més les llargues cues de persones grans al carrer esperant ser ateses”. A més, afegeix que “cal reconèixer l’esforç que fan els treballadors i treballadores dels bancs, sabent que ells també són víctimes de la injusta situació que estem vivim fruit de decisions que es prenen molt més amunt”.
“És urgent fer entendre a les entitats bancàries que totes les persones, i en especial les més vulnerables, tenen dret a ser ateses dignament, i no podem tolerar un sol dia més les llargues cues de persones grans al carrer esperant ser ateses”
Per tot plegat, els consellers i consellera de Compromís pel Pirineu, Jordi Nadal, Toni Mas, Jordi Vila i Carlota Valls, proposaran al ple del Consell Comarcal a de l’Alt Urgell, que se celebrarà el proper 10 de febrer, instar al conjunt de les entitats bancàries i financeres que operen a la comarca a reforçar els recursos d’atenció al client, per tal d’oferir un servei adequat durant tot l’horari. Especialment, afegeixen, a aquelles persones que no poden fer els seus tràmits o gestions telemàticament, com són les persones grans, les persones sense formació digital i les persones sense els recursos tècnics necessaris.
La moció també insta al Banc d’Espanya, organisme regulador competent del sistema financer, a activar protocols eficaços que protegeixin als clients dels bancs i en especial a les persones més vulnerables davant de situacions i comportaments poc ètics com la publicitat enganyosa o poc transparent en productes financers, el cobrament de comissions abusives i desproporcionades i la manca de suport i acompanyament en les gestions.
El text també insta als Ajuntaments a fer una campanya informativa per tal de fer arribar a les persones més vulnerables un suport administratiu en aquelles reclamacions davant els abusos de les entitats bancàries. Per últim, demana traslladar aquest acord a les entitats comarcals que defensen els drets dels i les pensionistes, a col·lectius i entitats que treballen amb la gent gran i els col·lectius més desfavorits, a tots els ajuntaments de l’Alt Urgell, a la conselleria d’Economia i Hisenda de la Generalitat i a totes les entitats bancàries que operen amb oficina pròpia a la comarca de l’Alt Urgell.