MARIA FORMENTI (Puigcerdà).- Representants del síndic de greuges s’han desplaçat aquest dijous a Puigcerdà per atendre les queixes i consultes dels veïns i veïnes. S’han atès una desena de persones, que prèviament havien demanat cita. Moltes de les queixes presentades i consultes estan relacionades amb empreses de subministrament, però també n’hi ha d’urbanisme, mobilitat, medi ambient o tributs.
Com explica Vanessa Barranco, del Servei d’Atenció a les Persones Itinerant del Síndic, “la gent, normalment, ve una mica perduda. Si la queixa és de la nostra competència, demanem la documentació i intervenim; si no tenim competències, orientem i assessorem les persones perquè sàpiguen on han d’adreçar-se”.
El síndic de greuges realitza aquest tipus d’atencions dues vegades l’any, una telemàtica i l’altra presencial. Això és possible gràcies al conveni de col·laboració que van signar el 2020 el Consell Comarcal cerdà i el síndic per tal donar la màxima celeritat a la tramitació de les queixes presentades.
Barranco afirma que encara que el servei només es desplacen dos cops, “la ciutadania es pot adreçar a nosaltres en qualsevol moment”.
Una vegada es recullen les queixes i consultes, el síndic de greuges s’adreça de part seva a l’administració afectada per demanar informació. L’administració està obligada a respondre i amb aquesta resposta el síndic en fa una resolució on valora si s’ha actuat correctament o no. En el cas que no s’hagi actuat bé, el síndic fa un suggeriment o recomanació a l’administració dient-li com hauria d’actuar.