REDACCIÓ (Tremp).- El Ple del Consell Comarcal del Pallars Jussà ha aprovat aquest dimecres l’actualització de la taxa de gestió de residus comarcal per al 2025. L’any vinent, els veïns i veïnes de la comarca pagaran un 16% més per aquest impost, el 25% del qual es destina a l’abonament que es fa a l’Agència de Residus de Catalunya.
Aquesta actualització de la taxa de recollida i gestió de residus, s’emmarca en la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de Residus i Sòls Contaminats per una Economia Circular que guarda una estreta vinculació i relació amb el model de gestió de residus municipals que estableix que “entre els models de recollida de les fraccions anteriors (paper, metall, plàstic, vidre…) que estableixin les entitats locals s’haurà de prioritzar els models de recollida més eficients, com el porta a porta o l’ús de contenidors tancats o intel·ligents que garanteixin ràtios de recollida similars”.
Cal recordar que la taxa de residus es composa de dues parts, la part vinculada a la recollida de residus i la part vinculada a la gestió i tractament dels residus a l’abocador. Del total de la taxa que pagaran els veïns del Pallars Jussà, el 25% es correspon amb el cànon que es paga a l’Agencia de Residus de Catalunya. En aquest sentit i per tal de reduir l’impacte cada cop mes gran del cànon sobre la taxa de residus, s’està treballant en un nou model de gestió encaminada en reduir les tones de residus que arriben a l’abocador.
L’increment de la taxa per al 2025 serà del 16%, un increment que, tot i ser important, com ha explicat el President del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Sr. Ramon Jordana, ens situa encara com una de les comarques amb la taxa mes baixa de Catalunya.
Igualment, i per tal d’adequar la producció real de residus a les diferents activitats econòmiques, s’han detallat noves activitats de forma específica, per tal d’adequar la taxa d’aquestes activitats econòmiques a la realitat dels residus que produeixen, tan pel que fa al seu volum com a la seva categorització.