REDACCIÓ. (Sant Julià de Lòria).- Les obres per construir el vial del túnel de Rocafort a Sant Julià de Lòria, Andorra, s’han posat en marxa aquest dilluns amb els treballs de protecció de la calçada perquè no es produeixin despreniments mentre es fa la perforació del túnel. Aquests treballs de protecció s’allargaran fins a la primavera. Un cop acabats, es farà la licitació de la segona fase, que seran les obres per fer el túnel de Rocafort i els dos vials de la calçada. Tot plegat tindrà un cost d’uns 24 milions d’euros i una durada d’uns tres anys fins aproximadament febrer del 2027.
La nova carretera beneficiarà els veïns de la parròquia laurediana, però també als visitants perquè es creu que no es realitzaran tantes cues quan els turistes entrin al país per la frontera hispanoandorrana o quan els andorrans hagin de sortir del país. De fet, per aquesta zona transcorren una mitjana de 25.000 vehicles diaris i entre 2,5 i 3 milions de turismes a l’any. Per això “era una obra imprescindible”, ha defensat el cap de Govern, Xavier Espot.
“Millorarà la qualitat de vida dels lauredians, però també tindrem menys contaminació perquè els vehicles no transitaran pel centre de la parròquia i això ens farà millorar la seguretat viària pels vianants i pels vehicles que estaran desviats per aquesta obra”, ha valorat la cònsol menor de Sant Julià de Lòria, Sofia Cortesao.
La infraestructura està pensada des d’una perspectiva mediambiental. Un cop estigui enllestit, el Govern té la voluntat de portar a terme una revegetació de l’espai per minimitzar l’impacte visual i perquè el vial quedi ben integrat paisatgísticament amb la zona. Durant les obres molts arbres s’hauran de tallar, però es mirarà de “reposicionar” i “serem molt curosos” amb l’objectiu “de fer-ho ben integrat”, ha recalcat Ferré. “La muntanya de Rocafort és un espai simbòlic, que val la pena preservar amb una vegetació pròpia i específica dins d’Andorra i nosaltres treballarem per minvar l’impacte de l’obra”, ha afirmat Espot.
Aquesta serà la fase final d’una iniciativa que s’ha allargat en el temps, ja que va arrencar el 2008 amb el túnel de la Tàpia i va continuar a amb el desdoblament de l’avinguda de Francesc Cairat.