REDACCIÓ.- Aquest dilluns arrenca el nou curs escolar 2024-2025 a l’Alt Pirineu i Aran amb una previsió d’alumnat de 10.893 alumnes entre els diferents ensenyaments (9.295 a l’escola pública, 185 a la privada i 1.413 a la concertada). Aquest nou curs estarà centrat, segons l’avançament fet pel departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en el desenvolupament de diversos programes per assolir una millora educativa a tot el territori català.
A la vegueria de l’Alt Pirineu i Aran, comencen curs 2.237 alumnes d’educació infantil; 3.579, d’educació primària; 2.780, d’educació secundària obligatòria (ESO), 801, de batxillerat, 1251 en programes de formació professional, i 65 de programes de formació i inserció, a més d’altres formacions, com ara la formació a distància, ensenyaments artístics i d’idiomes.
Per fer front a l’escolarització de l’alumnat, a l’Alt Pirineu hi ha una plantilla de 1.089 professionals, d’un total de 82.277 per a tota Catalunya.
Inici de curs escolar a Andorra
Quant a Andorra, el nou curs escolar comença amb 11.352 alumnes als centres educatius del Principat, una xifra lleugerament inferior a la de l’any passat. Així ho ha anunciat el ministre de Relacions Institucionals i Educació, Ladislau Baró, davant de l’Escola Andorrana de Santa Coloma, qui també ha detallat que aquest curs es dedicarà una especial atenció al nou Pla de Millora educativa que es va presentar el passat mes de juny amb l’objectiu de reforçar les competències en llengua, comprensió lectora i matemàtiques, tal com també es proposa fer el sistema educatiu català.
Novetats generals al sistema educatiu català
Segons va explicar la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, en roda de premsa el passat 6 de setembre, els centres desenvoluparan un seguit de programes dissenyats per aconseguir la educativa de tot l’alumnat, especialment en els àmbits lingüístic i matemàtic, i que van alineats amb les propostes del Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives, plantejades el mes de març.
Així, durant el segon trimestre, el Departament d’Educació i Formació Professional enviarà als centres els documents de concreció dels aprenentatges bàsics de les diferents àrees del currículum de l’etapa obligatòria. Es començarà amb les matemàtiques i les llengües oficials.
A partir d’aquest setembre es posa en marxa el Programa de millora de la competència matemàtica Florence als 87 centres seleccionats, que s’ampliarà fins a 200 centres durant el primer trimestre. Durant el passat juliol, s’han format els 12 referents territorials, que aquest mes iniciaran la diagnosi als centres assignats en cadascun dels territoris. El programa, a més, s’amplia amb una dotació de 7,9 milions d’euros per part del Govern d’Espanya.
Pel que fa a l’àrea lingüística, es reforça el Pla de comprensió lectora i es posa en marxa alguns dels projectes vinculats al Pla: 1) Xarxa de comprensió lectora a 342 centres i que permetrà identificar els components de la competència lectora i establir estratègies de millora, i 2) Pla de millora de biblioteques en un pla pilot de 50 centres, per fomentar la presència de biblioteques escolars als centres educatius, així com la seva dinamització.
S’incrementen les aules d’acollida (1.282 dotacions), s’incorporen dues aules d’acollida accelerada a Barcelona i se’n posen en marxa cinc en altres indrets de Catalunya en format pilot.
Aquest setembre entren en vigor per a tots els centres les instruccions per a l’ús dels telèfons mòbils que deixen fora aquest dispositiu de les aules a primària i ESO, amb l’objectiu de potenciar la convivència als centres i minimitzar els aspectes disruptius d’aquests dispositius.
Menys burocràcia als centres
La consellera Niubó va explicar també que es posarà en marxa un Pla de desburocratització per tal de reduir la càrrega burocràtica del sistema educatiu, en què s’ofereix suport i acompanyament a les direccions de centres pel curs 2024-2025. Aquest pla preveu 10 mesures específiques: aplicacions de gestió de centres; calendari de processos i procediments; dades anuals; horaris; contractació; contractació dels centres educatius; interfície organitzada per àmbit; suport documental; nova app de gestió de personal docent, i píndoles autoformatives.
Educació infantil, menys ràtios i gratuïtat a I2
El curs 2024-2025 tindrà tot el segon cicle d’infantil amb les ràtios reduïdes, i majoritàriament els grups dels centres públics tindran 20 o menys alumnes per aula. Pel que fa al primer cicle d’infantil, s’implanta per tercer curs consecutiu la gratuïtat de l’infantil 2 per beneficiar els infants i les seves famílies, i per augmentar l’escolarització a les edats més primerenques.
Mesures de promoció de l’equitat
L’equitat i la lluita contra la segregació escolar és una altra de les prioritats del Departament, amb el tercer curs d’implementació de les motxilles econòmiques per a l’alumnat vulnerable, de manera que arriba a cobrir sis cursos (tot el segon cicle d’infantil i de 1r a 3r d’ESO). Es destinaran a aquest fi un total de 88 M€, 8 milions més que l’any anterior.
En l’àmbit de la coeducació i el benestar emocional de l’alumnat, s’implementa per segon any la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional (COCOBE), una a cada centre educatiu (3.400 referents). Es tornarà a realitzar la formació per als nous docents que assumeixin la coordinació aquest curs, i cada trimestre s’oferirà un bloc d’aprofundiment. A més, es dotarà cada servei territorial d’un treballador social —amb un total d’11 dotacions—, que serà la persona referent de violències a cada territori.
S’activa el canal de compartició de dades d’abandonament de l’alumnat amb els municipis, que ha de servir per intercanviar informació amb l’objectiu de lluitar contra l’abandonament escolar prematur. Durant el curs es faran els darrers tràmits del Decret d’orientació educativa, amb l’objectiu marcat per la Unió Europea d’assolir una taxa d’abandonament escolar prematur per sota del 9%.
Pel que fa a l’educació inclusiva, es reforça l’atenció a l’alumnat amb la contractació per primera vegada de personal laboral de logopèdia (fins ara una tasca que duien a terme els mestres d’audició i llenguatge o els mestres amb formació de logopedes). També s’internalitzen els intèrprets de llengua de signes amb la incorporació de 18 places d’aquest perfil professional.
Durant el curs es presentarà el full de ruta per a la transformació dels centres d’educació especial en CEEPSIR (Centres d’Educació Especial Proveïdors de Serveis i Recursos), un treball en col·laboració amb diferents agents implicats.
Més alumnes de formació professional
El nou curs tindrà 161.240 alumnes de formació professional i 130.020 alumnes d’ensenyaments de règim especial. Un curs amb tots els cicles formatius que presenten nous currículums en aplicació de la llei d’FP de 2022. Per aquest mateix motiu, tota la formació professional serà en modalitat dual. L’alumnat farà formació a les empreses en alguna de les dues modalitats previstes (FP general i FP intensiva).