REDACCIÓ. (Tremp).- Aquesta és una de les dades extretes de l’estudi sobre la pobresa energètica al Pallars Jussà que s’ha presentat aquest dimarts i que ha estat elaborat gràcies a l’assistència tècnica proporcionada pel projecte europeu EPAH (Energy Poverty Advisory Hub).
L’estudi, promogut pel Consell Comarcal del Pallars Jussà i elaborat per l’entitat Enginyeria Sense Fronteres, ha revelat algunes dades alarmants sobre com afecta la pobresa energètica a la comarca.
Segons l’informe, el 5,6% de la població tindria endarreriments en el pagament de les factures, i el 97,2% de la població respon afirmativament a la pregunta sobre si han reduït el seu consum d’energia per sota de les seves necessitats per poder estalviar. De fet, el nivell de neguit o preocupació entre la població al voltant de la factura elèctrica és màxim en el 46% dels casos, molt alt en un 21%, i alt en un 11%.
L’estudi també ha posat de manifest que al Pallars Jussà cada vegada hi ha menys dies freds i més dies càlids. Això provoca que, durant els mesos d’estiu, el 29,6% de la població no pot mantenir la seva llar a una temperatura adequada, mentre que durant els mesos d’hivern n’és un 18,3%.
Un altre fet preocupant pel que fa a l’eficiència energètica és l’envelliment del parc d’habitatges. El 72,2% dels edificis van ser construïts abans del 1981, any en què s’aprova la normativa que fixa per primer cop el gruix de l’aïllament mínim que han de tenir les construccions. Aquesta situació es veu agreujada per l’estat de conservació dels edificis, que està per sota de la mitjana catalana tant a la Pobla de Segur com a Tremp.
L’Àrea Bàsica de Serveis Socials (ABSS) exerceix un paper fonamental en la gestió de la pobresa energètica al Pallars Jussà. Aquest servei ha atès una mitjana de 1.269 llars cada any entre 2019 i 2022. En aquest sentit, una dada positiva és que, malgrat que la pandèmia ha provocat una tendència global d’increment dels índex de vulnerabilitat, al Pallars Jussà el 2022 es van atendre 106 llars menys, el que suposa un descens del 6% respecte el 2019.
Malgrat els reptes identificats, l’ABSS treballa de forma coordinada amb altres entitats que també ofereixen assistència i suport a les famílies en risc de ser vulnerables. Amb una millor difusió dels drets energètics i una coordinació més estreta amb Serveis Socials i altres entitats, es podria millorar l’eficàcia en la gestió de la pobresa energètica i altres problemàtiques socials a la comarca. N’és un exemple que, mentre que el 64,3% de les llars usuàries de serveis socials enquestades disposen del bo social elèctric, només un 7,1% té el bo social tèrmic.